Hur dyrt skall det bli?

I senaste nummret av Utemagasinet får vi reda på att G-tex mfl membramplagg är beräknade på en livslängd av 3-5 år! Lars Mogensen skriver i sin bok att vid proffsanvändning är de slut efter 1-2 månader. En dress för 4-6 000 kr!
Min gamla Pu belagda regnställ från 1970-talet håller bevisligen tätt ännu, en hel regnvecka i somras prövades det med gott resultat, den som fick låna det var torr och nöjd!
Som konsumenter borde vi väl kunna kräva få fram plagg som varar som oss själva en ca 7 år!(cellbytestiden)
Från det militära och civila vet jag att all utrustning går sönder, Murphy vet när, givetvis när den behövs mest!
Mina gamla yllekläder från sjuttiotalet, G-100 plagg från 60-talet lever ännu!
Upp till kamp med orden!

Uppmanar

Johan K
 
Det är uschligt

att gtex kläder uppenbarligen håller så dåligt. Å andra sidan kan man bara applådera åt gore. Kläder som är bra köper man naturigtvis igen och igen och igen.
Min nästa jacka kommer att bli en vindtät historia kompleterat med regnkläder. Jag har visserligen en gtex nu men tycker mest att en vindtät(något vatentät) jacka behövs.
Oj vad jag spårar från ämnet.

Jag tycker det är självklart att kläder som man betalar tusentals kronor för ska hålla minst i 10 år.
Hur glad skulle man bli om ryggan för 3-4 papp pajade efter 1 år. eller tältet som här på utsidan verkar heta något på H rippar efter ett år. jag skulle anse att det var dålig kvalite och bojkotta märket.

Det sägs ju att konkurens bringar till lägre priser. Fast det är jag tveksam till i det här fallet, förut fanns det fjällräven och haglöfs nu finns det tierra,mwh,tnf,tjoflöjt och tjoho. Det är naturligvis bra med flera märken men det är märkesstatusen som verkar räknas idag inte så mycket kvaliteten på prylarna.
Fram för bättre kläder till lägre priser.

/Stefan
 
Hårda puckar!

Jag håller med om att man förväntar sig mer av sina membranplagg.
Jag köpte för ca 4 år sedan en klättermusenjacka imed tanke på att den skulle vara fit for fight i ca 10 år.
Med det perspektivet så var 4600 inte så jättedyrt
500:- per år för en jacka är liksom OK tycker jag.
Nu funkar den bra fortfarande men risken i sig är inte kul.

Dock eftersom Gore har sin livstidsgaranti som såvitt jag vet sträcker sig till att gälla så länge plagget är helt så klarar de att upprätthålla intresset för produkterna. Det skulle vara intressant att veta hur många som har haft ett membranplagg som de har reklamerat för att det läcker?

I fråga om konkurrens så är ju konkurrens mellan märken ointressant när de använder exakt samma material. Skillnaden i pris kan inte bli så stor, men jag tycker att man ser en kraftig utveckling mot andra material än just goretex, tex cutan,membrain,H2No mfl.

Jag tror att detta kan ha större konkurrenseffekt än märken i sig.

Vi får väl se, risken är ju att dessa material är bättre än goretex och då motiverar ett högre pris eftersom ändå goretex är normen alla jämför sig mot.

Niclas
 
och värre blir det

Fick igår veta att Haglöfs, som köper allt sitt tyg i USA, kommer att höja (eller har redan gjort det?) priset på sina kläder. Det kunde röra sig om ca 500 spänn för en jacka. Priserna i katalogen gäller inte längre enl. den infon jag fick.

...Johan... (som aldrig nånsin i hela livet skulle drömma om att betala 4000 för en jacka)
 
Utnyttja Warranty!

Klart man skall reklammera jackan!

Har själv gjort det med min "gamla" PEAK då kardborreinfästningen under ärmarna ruggade upp motstående motstående tyg. Kanske Peak som hade gjort fel?

Vidare en polare som reklammerat Berghaus pga dåligt tejpade sömmar...

och en annan som reklammerade Tierra-jacka pga slitage längst ut på ärmarna!

Vet inte om det är Gore som skall anklagas? Närmare bestämt tillverkaren av plagget som tar på sig att tillverka "vattentäta" plagg. Går sömmar och sånt sedan sönder, så är ju inte plagget vattentätt!?

MVh
Jmlove
 
Reklamera mera...

Ja, det är klart att man skall reklamera!

Jag började med en Berghaus GTX jacka tidigt på 90:talet, den läckte så jag reklamerade och fick en ny, sedan reklamerade jag den och fick en Marmot.

Den rippade fullständigt (efter 4v) efter en ruggit kall nyårsvandring, hela fodret lossnade, reklamerade och den höll ca två år och nu läckte den i ryggen så jag reklamerade den igen och nu skall jag snart hämta ut jacka nr 5!

5 jackor för 2500 kr, 500/jacka ganska ok...
 
Bytt jacka...

Jag har själv reklamerat en marmotjacka för ca 4 år sedan som läckte fram på bröstet. Det var inga problem att få en ny och eftersom modellen inte fanns längre så fick jag välja en ny. Då blev det en klättermusen Megin och 1000 kr emellan. Man får väl se hur det går att reklamera Cutan när det börjar läcka?

Egentligen är ju systemet med att man kan byta ut sin jacka flera gånger om nu livslängden är tänkt till 3-5 år lite konstigt.

Det måste ju innebära att man betalar ett otroligt överpris från början för att täcka in kostnaden för livstidsgarantin, eller?

Niclas
 
Ser man på!?

Var ute en kort övernattningstur i helgen och ser man på... är där inte fullt med bubblor i tyget på min Peak G-tex jacka (vänster arm)?

Frågan är nu: Är det nåon idé att reklammera denna jacka?

Mina polare som var med på turen tycker absolut att jag skall skicka in jackan för kontroll. Själv tvekar jag, främst på grund av att jackan är dryga tre år gammal och klart visar spår av "flitigt användande", men också därför att bubblorna endast uppträder på ett begränsat område och det väldigt "sporadiskt"

Men faktum kvarstår ju; tydligen släpper G-texen från bärtyget och detta är ju helt klart ett garantifel?

Vad tycke ni?
Vart skall jag vända mig, till Gore eller till Peak?

Vänligen
Jmlove
 
jmlove (Johan Mattsson), jag skulle föreslå att du gick till affären där du köpte jackan. Det vill säga om du har kvittot kvar... Om inget annat så kan de lotsa dig vidare.

Jag har också läst brasklappen i senaste Ute-magasinet. Hade ingen aning om det :( Trodde i stort sett att jackan skulle hålla livet ut. Ack vad jag bedrog mig!

Köpte min Tierra Yukon med 2 lagers G-tex för ca 7 år sedan (på Skene Järn), den är i tipp topp form. Undrar om kvaliten på deras grejor inte var högre under deras första år på marknaden?!?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.