hur bära snöskor?

är det någon som har tips på hur man har med sig sina snöskor ner när man väl har knallat dit man ska på dom och sen vill ta sig ner på sin bräda utan att ha tio kilo på ryggen?

jag har ett par lundhags snöskor som jag själv tycker är i största laget. har börjat snegla på ett par mindre. inser nu att jag gjorde ett dåligt köp. om någon vet var man kan sälja ett par lundhags skor som inte är använda en enda gång så får ni gärna tipsa mej!

har nån något tips på ryggsäckar som har en bra lösning för att bära snöskor annars?

många frågor blev det visst...
/johan
 
snöskor på säck

Har knallat en del med snöskor och tycker att det funkar att spänna fast skorna på samma sätt som brädan på de flesta brädsäckar.

10 kg för ett par snöskor!? Jag hoppas att du överdriver ca 8 kg. Testade ett par nya MSR (amerikanskt märke) förra veckan, de var de bästa jag gått med hittills.

mvh Lars
 
nänä, jag menade tio kilo totalt, inklusive säck, käk och kläder.
hur stora är dina skor ungefär?
jag hade (OBS! numera) ett par som var cirka 17x50 cm och vägde lite drigt ett kilo per sko.
vad har du för säck?
/j
 
Snöskor och ruggsäck

På DaKine Poacher kan du fästa snöskorna (Lundhags!)i brädfästet när du åker. Det sitter bra! Vidare kan du få fast stavarna i isyxhållaren om du inte har sådana med dig (det finns fickor för spadhandtag och lavinsond inne i säcken).

Behöver du spänna fast snöskorna utanpå brädan går det aldeles utmärkt i mellanfästet på säcken.
 
låter vettigt

har inte tittat så mycket på dakines säckar... vet du var man kan hitta lite info om dom eller var dom går att köpa i östergötlandstrakten?
/johan
 
Da Kine

Jag har en an dom första Da Kine Heli Pro och den har 3 remmar för brädan/ snöskorna men den kanske är i minsta laget jag tycker dock att den funkat mycket bra..

Nu funderar jag dock på att uppgradera till en Poacher men jag var inne på Adams i Göteborg här om dan och provade en Poacher men den var ju stor som tusan,, Candid --> har du haft din länge och känns den "klumpig att åka med?

Mvh
Magnus
 
Da Kine Heli Pro

Jag har kört med en Heli Pro i flera år nu och tycker det är en underbar säck. Bra spännen för brädan och inte en massa onödigt krafs som fastnar överallt. Den är dock inte så stor så man får packa förnuftigt!

Heli Pron har även en inbyggd ficka för en vattensäck vilket jag tycker är en briljant uppfinning.

Nackdelen är att den kanske är lite för liten och mjuk för att bära långa skidor på.

///Peter
 
Da Kine Poacher

Jag har en Da Kine Poacher. Fungerar utmärk med de funktioner jag behöver för mina vinter toppturer. Att kunna öppna ryggsäcken "i ryggen" är oslagbart när man är ute i snön. Volymen är lagom för vinterturer, den går att komprimera om man har lite saker med sig.
Min brors säck gick sönder i en söm, men efter en reklammation så fick han en ny.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.