Hunter stripkajak

I dagarna har jag äntligenbörjat på mitt kajakbygge av en Hunter.Jag tänkte passa på och fråga er andra som byggt en Hunter vilket spantavstånd ni använt? Dvs. hur lång ni byggt den .Finns det någon fördel att korta av den för bättre manöverbarhet eller låta den bli ca 585cm enligt ritning.
 
Jag byggde min Hunter 40cm kortare för enklare transport och förvaring. Vet ej i vilken mån detta har påverkat manöverbarheten, men med skäddan infälld är min Hunter mycket lättsvängd.
Med skäddan ute blir kajaken kursstabil under de flesta förhållanden. Vid starka akterliga vindar får man vara på sin vakt för att hålla kursen men det gäller väl alla skäddakajaker.
Packutrymmena blev förstås mindre men för mig räcker utrymmet ändå väl till för campingutrustning och mat för en övernattning.
Den kortare vattenlinjen ger väl rent teoretiskt en långsammare kajak men å andra sidan blir friktionen mindre med mindre våt yta. Min marschfart ligger runt 4,5 knop. Minskar dock drastiskt vid värmebölja :)
 
Jag byggde min enligt ritning och med skeddan uppe så är den mycket lättmanövrerad.
Med skeddan nere så är den mycket kursstabil.
Jag är väldigt nöjd med den kajaken och kom hem för mindre än en timme sedan från en veckas paddling i den.

Det ända problemet är att man får planera sin packning väl då den inte tar så mycket last.

/Esping
 
Det lutar åt att jag bygger den långa varianten då plats finnes för förvaring och inte minst själva bygget.Packning lär inte bli något problem då jag oftast paddlar med tom kajak.Skulle jag behöva stuvutrymme så tar jag min Albacore istället som har bra utrymme och stora luckor.Vitsen med att bygga en Hunter är ju att få en lekkajak .Jagfunderade även på en Black pearl men den verkar vara i minsta laget för mina behov annars kanske det hade blivit en sådan.Sen kanske längden kan öka toppfarten lite ifall man vill paddla på lite.
 
Nu i kväll har jag äntligen blivit klar för sjösättning av min Hunter .Den blev 585 lång och 50,5 bred vikt ca 18kilo komplett med skedda och sits i skum samt luckor från Becksson.Sjösättning skall ske i helgen och jag kan knappt hålla mej.Bilder skall jag försöka lägga in på Thomassons sida så småningom om allt går bra.
 
Sjösättningen avklarad ! Den var lite rankare än min Albacore men inte så farligt som jag hade trott .Dock var det ju väldigt bra förhållande vädermässigt med sol och bara en svag vind.Skeddan ville inte hoppa ut riktigt som jag ville ,tror att jag får ha en lite starkare returcord men det är ju sådana justeringar man får räkna med.Det gick bra utan skädda också då den är väldigt lättsvängd.
 
Grattis Anders!

Jag vet hur du kände dig, jag har byggt två Thommasson-kajaker och således sjösatt två...

Det är en underbar känsla att glida iväg med en kajak som man byggt själv, man känner sig stolt.
Ännu mer stolt blir man när någon tycker att kajaken är fin och undrar över vem som byggt den...

Kör hårt!!

/Rob
 
Jaha! då kan man ställa sig i raden bland dem som (hjälpligt) kan eskimårolla.Var och köpte en våt dräkt förra helgen då sannolikheten att bada hade gjort sig påmind i mina övningar med nya Huntern.Passade även på att sänka sitsen lite grand och det gjorde underverk för balansen.Passade på att öva lite räddningstekniker idag så man vet hur det känns i kallvatten.Har ju läst lite teori på Thomassons sida men aldrig kommit mig för att prova på allvar men idag med våtdräkten var det dags.Tack Björn för utmärkta råd! Började med flottör på nya grönlandspaddeln jag gjorde i fredags på grunt vatten ,fortsatte sedan utan och efter ett tiotal försök så kom jag upp. Prövade sedan på allt djupare vatten och satte den väl inte varje gång men ett tjugotal gånger blev det allt till slut .Fördelen med Huntern var att man faktiskt kunde ligga på sidan och andas lite grand utan att kliva ur när man misslyckades och sedan pröva igen.Nu vet man ju att man inte behöver oroa sig om man skulle gå runt så länge man har våtdräkten med huva i alla fall. Dock håller jag mig på ganska grunt vatten och nära land så här års.

Tack ! Björn för Hunterns fina prestanda och egenskaper ( väldigt lättdriven i motvind).
Hälsningar Anders Olsson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ejø Neumann Hunter Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.