• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hund- & Kattmänniskor....

Okay, först och främst: alla människor är inte utpräglat katt eller hund men vissa av oss är verkligen påtagligt det ena eller det andra.

Jag är hundmänniska.

Det här är inte bara för att man gillar antingen hundar eller katter mer eller mindre; nej, det har en djupare innebörd, en personlighetstyp eller ett visst "habitus" så att säga. Förvisso; fastän jag älskar de flesta av jordens alla djur så väljer jag nog en hund framför en katt men det beror ju på omständigheterna såklart...

Varför är jag då hundmänniska?
Jo, jag ser det lite såhär:

- lätt att arbeta i grupp
- börjar gärna "fullt ut" för att få det lättare allt eftersom istället för att börja lätt
- impulsiv
- kan accpetera tydliga hierarkier och lyda/ge order
- strukturerad/disciplinerad
- föredrar raka besked
- mer aktiv än passiv
- mer uthållig än explosiv

osv.

Har en del utpräglade kattmänniskor i min närhet. Några av dem står mig mycket nära så dem kan jag hantera men annars måste jag erkänna att kattmänniskor går mig på nerverna (litegrann som katter också gör) och jag har fått en fördjupad förståelse för varför hundar och katter ligger i luven på varandra allt som oftast ;)

Vad gäller då för kattmänniskoattributen?
Nu blir det ju svårt att inte bara klanka ned men det är ändå såhär jag upplever dem:
- veliga/ska "känna efter" in i det sista
- passiva
- tillbakahållna/tillbakadrag
- inte så benägna att "ta tjuren vid hornen"
- dåliga på raka besked
- undvikande
- tänker hellre på det än gör det
- mystiska/otydliga
- ingen vidare lagspelare
- lite klena (?)

Hm. Nu känns det som om jag var lite hård och orättvis. Nåväl, det är upp till diskussion iaf, jag är beredd att försvara/motivera mina ståndpunkter :)

Vad har ni själva för tankar om det hela?
Vi kan ju alltid sikta på att inte börja slåss om saken ;)
 
katter:
- kreativa
- frihetstörstande
- går ej att tämja
- erkänner inga flockledare
- struntar i hierarkier och auktoriteter
- går sina egna vägar
- håller på sin integritet och sviker inte sina ideal
- skickliga på att avläsa känslor och stämningar
- resonabla men aldrig konflikträdda
- satsar på smidighet och teknik hellre än råstyrka (fysiskt)
- satsar på inlevelse och social intelligens hellre än maktspråk (mentalt)
- kan konsten att slappa, njuta, lata sig och finnas till i stunden
- rör sig 1000 gånger vackrare än hundar ;)

xD
 
Joanna - du glömde "luktar inte illa, särskilt inte när de blir blöta"... ;)
Såklart. Tack för påminnelsen! Naturligtvis håller stolta kattsjälar stilen, och pälsen fluffig och väldoftande. Vore under deras värdighet att som, hmm... vissa andra... slarva med hygienen eller rentav rulla sig i diverse illaluktande geggor ;).

* * *

Det märkliga är, att både jag och mina döttrar, ända sedan vår resp. tidiga barndom, spontant delat in mänskligheten i "hundar" och "katter" - men då utifrån deras fysiska typ.
Det är visserligen en glidande skala, en del människor befinner sig närmare mitten med olika blandningar av hund- resp. kattegenskaper, men det råder ingen tvekan om hur man skall klassificera de olika dragen.

För att få en idé: tänk en senig långbent långdistansare med grova knotiga leder, raka kroppslinjer och stora händer och fötter... mot en kompakt men i grunden spenslig sprinter med samlad men "kurvig" kroppsbyggnad, smal midja, tunna vrister och handleder och små fötter ;).

Ansiktsdragen hänger för det mesta ihop med kroppstypen i stort. Tänk å ena sidan Greta Garbo och Meryl Streep, och å den andra - Naomi Campbell och Jennifer Lopez ;).
Bägge sorterna kan alltså vara vackra.
 
Det där med hygienen vet jag inte riktigt.
Hundar håller sig åtminstone på golvet medan katterna är uppe och hoppar på köksbänkar och bord, direkt efter sina besök på "lådan", urrk! Det kvittar hur många gånger man förklarat för dom att det inte är okej att vara där- det går liksom inte in i deras små huvuden att man försöker kommunicera med dom. En hund är i alla fall intresserad av samarbete medan katter mest är inne på att manipulera sin omgivning.
En hund vet man ju huruvida de är rena eller ej eftersom man håller efter detta själv!
Hundars munnar är mindre septiska än katters också.

På tal om "lådan" så väljer jag nog hellre, alla gånger, att plocka upp efter jycken än att stå och gräva i sanden vilket jag gjode i morse... Kan inte bara katten vilja gå ut och göra sitt istället, är det för mycket begärt? Kanske beror detta på hur man uppfostrar katten, ifos. Det verkar ju dock vara praxis att de ska få göra sitt inne av någon dum anledning. Såg dock på YouTube en katt som lärt sig gå på toa, det var ju ganska smart dock.
Här har ju marknaden verkligen hittat en guldgruva; alla måste ju köpa evinnerliga mängder kattsand = dumt.

Katter kräks också, och då är det inte ens sjuka. De verkar vilja göra det på "saker" också, helst vita mattor, överkast eller andra ljusa ytor. Grattis för den hygienen.

Och sen ljudet de gör- det där enträgna gnällande jamandet, som en liten unge som inte får som den vill. Specialutvecklat är det också- bara för att manipulera människor.

Dom är lynniga också- ena stunden har man det lugnt och mysigt sen PANG har man klor och huggtänder överallt med gud vet vad för bakterier och jox! Fy för det!

Med hundar - lika villkor. Med katter - på kattens villkor. Det är väl där det skär lite för mig. Jag gillar utbytet inte bara pjoskandet och klemandet för att katten vill det.

Hur som helst, nu blev det visst en pro/con katt/hund här men det jag egentligen menade var hur katt- och hundmänniskor är och inte är. Kanske kan man läsa det mellan raderna?

Nåväl, "the eternal battle rages on" ;)
 
Fyfan vilken töntig tråd. Har både katt och hund. Ragdoll och greyhound. Finns katter som är klumpiga och satta (perser) och hundar som är eleganta och spensliga (vinthundar). Finns katter med flockmentalitet och hundar som är enstöringar och har svårt att jobba i grupp.

Att sen extrapolera sina egna egenskaper, dåliga och bra, eller andras dito på djur är bara pinsamt. Djur är djur och har inte alls samma fenomenologiska sinnes- och världsuppfattning som människor. Antropomorfism hör hemma i disneyfilmer.
 
Kan inte bara katten vilja gå ut och göra sitt istället, är det för mycket begärt? Kanske beror detta på hur man uppfostrar katten, ifos. Det verkar ju dock vara praxis att de ska få göra sitt inne av någon dum anledning.

Är det inte bara att ta bort kattlådan och släppa ut katten? Det är väl ingen av oss som går ut och skiter i trädgården om vi har tillgång till en porslinstoa?

Katter kräks också, och då är det inte ens sjuka. De verkar vilja göra det på "saker" också, helst vita mattor, överkast eller andra ljusa ytor. Grattis för den hygienen.

Mina katter kräks i kattlådan... :)
 
Fyfan vilken töntig tråd. Har både katt och hund. Ragdoll och greyhound. Finns katter som är klumpiga och satta (perser) och hundar som är eleganta och spensliga (vinthundar). Finns katter med flockmentalitet och hundar som är enstöringar och har svårt att jobba i grupp.

Att sen extrapolera sina egna egenskaper, dåliga och bra, eller andras dito på djur är bara pinsamt. Djur är djur och har inte alls samma fenomenologiska sinnes- och världsuppfattning som människor. Antropomorfism hör hemma i disneyfilmer.

Mja, mjo visst har du en poäng: tråden är förvisso töntig i viss mån men det är helt OK tycker jag. Så länge det inte uppstår otrevligheter och så länge folk kan ta det lite med en klackspark så tycker jag att den kan hållas ;)

Dock tycker jag mig uppleva att diskussionsämnet blivit lite förvrängt; jag menade från början de personer i vår omgivning som är utpräglat hund- eller kattmänniskor, hur de är, gör, agerar i olika lägen, osv.
Jag är också väl medveten om att alla människor inte är det ena eller det andra men vidhåller att det finns vissa av oss som verkligen är just något av dem, ändå. Detta hade jag tänkt att vi kunde tala om :)

Diskussioner om diskussionen har väl sin plats i sammanhanget ock, bör man väl medge.
Antropomorfism var inte det jag hade tänkt mig- snarare tvärtom i så fall (som kallas?).
 
(...) jag menade från början de personer i vår omgivning som är utpräglat hund- eller kattmänniskor (...)
Jag med, och det är såklart bara det jag skrivit om ;).
Till gro: vi behöver inte all ha ett identiskt sinne för humor ;). Jag fånar mig gärna lite extra, när jag måste jobba mitt i semestern, och tänker inte skämmas för det :)
 
Är det inte bara att ta bort kattlådan och släppa ut katten? Det är väl ingen av oss som går ut och skiter i trädgården om vi har tillgång till en porslinstoa?

Mina katter kräks i kattlådan... :)

Nu är jag medveten om att jag driver iväg i ämnet, mina tidigare kommentarer till trots, men klart att man kan göra som du säger. Jag syftar kanske mer på generell praxis. Folk tänker ju vanligtvis att katter är så självständiga att de kan lämnas hemma 10 timmar om dagen. Då får man ju bara hoppas på att de kan hålla sig... Men egentligen ska de väl bo ute? Nåväl.
Kräkas i lådan var ju helt klart föredömligt beteende hos dina katter. Har du lärt dem det eller har de alltid gjort så? Har aldrig hört talas om liknande faktiskt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.