Hultafors snickaryxa

Undra o de följer med skydd till 1000g yxan?

Blev lite fundersam då jag köpte denna för några veckor sedan om de är precis samma yxa..
 

Bilagor

  • DSC_0494.jpg
    DSC_0494.jpg
    20.3 KB · Visningar: 1,482
Classicen (den dyrare) är 100% handslipad, därför man kan spegla sig i eggen. Syns tydligt på Tundramans foto. Denna upplevs nog som vassare tagen rakt ur förpackning. Skallen har dessutom en svart yta, vilket är för att det är den råa smidesytan.

Vill man inte vara rädd om sin yxa och glömmer den ofta här och där så tar man den billigare.
Vill man känna sig extra stolt över sitt verktyg och har inget emot att vårda det så kostar man på sig Classicen.
Funktionsmässigt är de identiska.

Det följer med eggskydd även till den första yxan, utförandet är dock enklare som bara täcker eggen framtill har jag för mig.
 
Den billiga varianten levereras utan eggskydd. Eggen är ingjuten i någon mjuk plast vid leverans. Denna pillas bort och kan inte återanvändas. Helt ok yxor tycker jag. Har ett par olika i serien, bland annat snickaryxan. Classic är snygga men den enklare varianten duger för min del.

Kan även tillägga att det är stor skillnad på slipningen. Den billigare modellen är vass men inte polerad som classic modellerna.

//Joel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.