Hösthelg städjan/nipfjället

Tänkte dra på en liten helgtur till Städjan/nipfjället nästa helg. Vad bör man inte missa i området (förutom ett toppbesök i fint väder)?

Kollade på länsstyrelsens hemsida. Står tältförbud utom på anvisade platser. Var är i så fall dessa. På kartan är det runt Burusjön det är speciella regler. Någon som vet vad som gäller?

Är stugorna i området bara rast/nödstugor eller är det tillåtet att slagga över?

AV
 
Hej Anders!

Jag har två tips/rekommendationer åt dig.
Det ena är Trollvägen, alltså den väg som leder upp på Nipfjället. Jag antar att du kommer ta den upp på fjället. Men som sagt, Trollvägen är en upplevelse - varför avslöjar jag inte utan det låter jag bli en överraskning.
Det andra tipset är Njupeskär som inte ligger långt därifrån. Sveriges högsta vattenfall!
Tyvärr vet jag inget om dina andra funderingar...

Jag önskar dig en trevlig helg i fjällvärlden, önskar det var jag som åkte dit!
Med vänliga hälsningar Björn Olander.
 
Nipfjället och Städjan

Hej,

Nu pratar vi våra "hemma trakter" ;)
Eftersom vi har stuga på fjället så har vi spenderat mycket tid vid städjan och nipfjället.

Är det vandringar med övernattning ute i naturen du är ute efter?

En härlig vandring som vi gjorde med barnen var att gå från Nipfjällets parkering mot Ulandsstugan, runda Molnet, övernatta vid Slagebäckkojan och gå tillbaka till bilen mot nipfjällets parkering. En tur på ca. 18 km.

Man kan starta från sommarparkeringen eller vinterparkering.......rekommenderar att starta från vinterparkeringen eftersom man är rätt trött när man gått uppför de sista 2 km.

Kolla in vår hemsida, www.traneving.se, under Vandra med barn, Molnet runt.
Längst ner hittar du en karta över vägen vi vandrade.

Vi har även fler turer vi gjort på fjället runt idre på vår hemsida.
Titta under Vandra i Dalafjällen och Vandra med barn.
Turen ovan har vi även gjort på vintern, kolla turåkning skidor.

Ha en jätte trevlig helg!
 
Övernattning i stuga...

Glömde berätta att i Ulandsstugan går det knappt att få plats att övernatta i.....men ett tält utanför går jätte bra. Där finns en bäck med härligt fjällvatten utanför dörren.

Slagebäckkojan är större och där går det utmärkt att övernatta.....även om vi hade tält med oss.
Även här finns en bäck med härligt fjällvatten.

Att gå från Nipfjället mot städjan och ner mot Gängesåsvallen tar inte många timmar. Det kan man göra på en e.m......det svåra är att man har bilen kvar på nipfjället........man kan göra som Thomas gjorde, ta på sig löpskorna för att springa och hämta bilen......
 
Tack för tipsen och vilken fin sida ni har. Tar bussen till idrefjäll. Tänkte hoppa av i korsningen in mot idrefjäll. Mål där söndag kl 15 (annars blir jag kvar). Kommer dit fredag kl 19 så jag tänkte bara gå vägen till nipstugan i mörkret eller slå upp en tarp i skogen. Sen får vädret styra. Vill gärna upp på Molnet o Städjan.

AV
 
Bra promenad

Att hoppa av bussen vid korsningen är en bra idé.

Du har ca. 8 km promenad upp till nipfjällets parkering.

Om du vill kan du ta höger mot fjätervålen/grängesvålen när vägen delar sig.
Då kommer du till Grångsåvålen (ca. 3 km från korsningen) där det går en led upp mot städjan.
Att tälta vid städjan är säkert jätte fint. Du får en fantastisk utsikt (rätt brant stigning upp mot städjan).
Men, tänk på att ta vatten i bäcken i Grängesvålen innan du går upp mot städjan. Det finns ingen bäck uppe vid städjan.

Följ sedan vinterleden mot nipfjällets parkering. Väl framme vid nipfjällets parkering har du en ny härlig bäck. Sen är det bara att gå mot molnet och Ulandsstugan :)

Låter härligt.
Längtar dit!
 
Karta

Hej,

Här kommer en karta på förslaget ovan....
Kom på att det är rätt bra (du slipper 2 km uppförsbacke och det är mycket finare) om du väljer att gå ner mot Burusjön efter vandringen runt Molnet.


Eniro och Hitta är bra ställen att hitta vandringsleder på.
De har oftast samtliga större leder markerade :)
 

Bilagor

  • Vandring Städjan - Nipfjället.jpg
    Vandring Städjan - Nipfjället.jpg
    62.1 KB · Visningar: 9,922

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.