Hörnli ridge firning?

Har en fråga angående nedfirning på Matterhorn och hörnli ridge.
Klarar man sig på ett 60m rep? Alltså firning 30m åt gången. Kommer man att nå de fasta ankare som ska finnas?
Mycket tacksam om snabba svar då jag och en polare åker ner på fredag.
Vår ursprungliga plan var dubbla 60m halvrep men läste på något forum att det skulle gå med ett rep. Vilket innebär lite mindre att bära. Inte så dumt.
Sedan kan man ju förlora tid på att bara fira 30m åt gången. Tankar om det?

MVH
Johan
 
Jag har ej klattrat kammen sa angaende repen sa vet jag inte, men jag "tror" att det skulle vara smidigast att bara ha ett rep eftersom det inte kan handla om sa manga firningar (man firar ju inte av hela kammen...?)

Varfor jag svarar ar att man har stangt ned den italienska sidan av berget i dagarna da det ar stora risk for ras.....pga av varmen den senaste tiden! Hur den andra sidan ser ut vet jag inte, men ta kontakt med guidekontoret och hor vad de har att saga?

Lycka till!
 
Det fungerar bra med ett 60 m rep. Är det mycket folk ska du dock undvika att fira, då det kommer reta upp folk och skapa köer. Runt Solvay är det dock rekommenderat att fira.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.