Högsta berget ?

Kebnekaise är ungefär 1500 vertikala meter från fot till topp.
Mt Everest är strax över 3500M högt .

Men vilket är världens högsta berg? Jag hittar ingen information alls på det.

Högsta fristående berget är ju kilimanjaro men det betyder iofs bara att det inte står i en bergskedja. Någon som vet?
 
Tror det finns en gammal tråd med ett stort antal förslag på hur man verkligen mäter höjden på ett berg, troligen ingår det sätt du tänker dig på bland förslagen och jag misstänker att man där "fastställer" vilket som rä det högsta berget. Sökfunktionen går nog bra, med lite klurighet.
 
Mount McKinley, kanske?

Hej.

Vill minnas att jag läst att Mount McKinley räknas som världens hösta berg från fot till topp, men det beror säkert som redan nämnts på hur man mäter. Om man t.ex även räknar med del av berg under vattenytan är ju Mauna Kea på Hawaii betydligt högre.

/ Stefan
 
det finns säkert alltid ett sätt ...

När min son var tre fyra år gammal så ansåg han att "Högsta berget" var en urbergsknalle mellan Vassunda och Knivsta vilken de facto ger en utmärkt utsikt över denna platta del av det platta Uppland.

Och med hans referensramar då och sätt att relatera så var ju den höjden högst i hans värld.

M.a.o. så känns det som att det finns alltid ett sätt att räkna som gör att ett berg är högre än ett annat oaktat deras höjd över havet. Alltså borde höjd över havet vara den enda absoluta måttstocken om man vill undvika tolkningstvister.
 
Klippen> Höjd över havet är det enda vedertagna sättet att mäta men det var inte det jag talade om.

Mount McKinley. ok. intressant. ska kollas upp.
 
Finns många svar

på den frågan.

Hawaiis högsta topp Mauna Kea ("vitt berg") är en inaktiv vulkan 4 205 m.ö.h. Lär vara det berget som når högst från sin fot (på havsbotten) höjden ifrån foten till toppen är ungefär 10,000 m

Detta enligt bl a http://sv.wikipedia.org/wiki/Mauna_Kea

Ursäkta såg först i efterhand att Stefan redan nämnt detta ovan.

Thure
 
10 000m Det är en präktig kulle det. Det är precis på gränsen till den teoretiska maxgränsen för hur högt ett berg kan vara på jorden.

Sen till nästa sätt att se på saken. :)
Vilket kan vara det högsta berget från fot till topp ovan vatten. Är det Mount Denali. Jag googlar vidare.
 
Det var någon som slog något rekord för inte så länge sedan med antalet klättrade höjdmeter på x timmar..... Personen startade kring Genova (30 m under vattenytan) och tog sig sedan upp till toppen av Mt Blanc..... ;)
 
McKinleys dalgångs höjd?

Hej.

Vill minnas att jag läst att Mount McKinley räknas som världens hösta berg från fot till topp, men det beror säkert som redan nämnts på hur man mäter. Om man t.ex även räknar med del av berg under vattenytan är ju Mauna Kea på Hawaii betydligt högre.

/ Stefan

Jag trodde i min enfald att Killimanajro var högst med sina knappt 4000m - platån nedanför är väl på 2000 möh ganska jämt och toppen 5895 (se bild i min presentation ;-) och inga toppar däremellan, dvs en "uppförbacke" på 4000 höjdmeter.
Ang McKinley - finns inte några toppar mellan högsta toppen på dryga 6000 möh och "botten"?

/Patrik, som inte varit över 4000möh utan flygplan på ett tag
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.