• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hjälp mig räkna!

Hjälp mig räkna!
830 gallons per timma från 46 fots djup. Får det till ca 50W effekt. Kan det stämma?
 
Senast ändrad:
Jag har ingen aning om hur du tänkte få upp de där gallonsen, men rent fysikaliskt:

1 gallon = 3.78541178 liter. En liter vatten (vi gissar här vad det är du vill lyfta) väger ca 1 kg. Du vill alltså lyfta 3,79 kg 14 meter. Att göra det en gång kommer att kräva 830 * 3,79 * 14 * 9.82 = ca 432 471 Joule.

Watt är samma sak som Joule/sekund, och en timme är 3600 sekunder. Minsta möjliga effekt att göra jobbet blir alltså 432 471/3600 = ca 120 W, men då talar vi naturligtvis nåt form av idealtillstånd där all energi går till att lyfta vad det nu är du lyfter.
 
Ok då hamnar vi på ungefär samma resultat eftersom jag lite slarvigt räknade kilo per sekund gånger 14 meter. Räknar på effekten från en åttafots vindpump. Inte så mycket att hurra för eftersom det ska konverteras till elektricitet...
 
Förlåt. Glömde skriva att det är US enheter. Det är en vindpump från aermotor. Rotordiameter åtta fot och vindhastighet 5.36 m/s. Ska nog ta och kolla vad andra snurror ger vid den vinden.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.