Hjälmkameran filmar "fallet" nerför berget

Ouch...en helt annan typ av utförsåkning. Huvudrörelserna är ganska typiska för att man inte riktigt än har greppat vad som hänt, hur man mår eller om man har alla kroppsdelar kvar. Man vill bara sova en liten stund först.
 
Är det bara jag som (med den efterklokes klarsynthet, naturligtvis) reagerar över var han har valt att stå och vänta på att kamraten ska ta sig vidare?

Där han är nu ser det ut som om han är rakt i vägen för allt som kommer ner i rännan. Svårt att se i videon, men det verkar gå minst lika bra att stå fem meter längre vänster, där det finns klippa att ta skydd bakom, och där rännan styr grejer bort från en.

Jag tolkar det som att förste man gick den här vägen, för att ha bra uppsikt över vad som väntar, och att andre och tredje man inte reflekterat över hur dom bör välja väg för att minimera sina risker.

Är det nån som gör nån annan tolkning?

(Och nej, jag säger inte att jag hade gjort det bättre själv, så klart)
 
Glad att han klarade sig men jag tror inte alla har samma tur i den situationen.
Som konstaterats i kommentarerna så är nog säkring med rep, yxor med handremmar, en väl inövad self-arrest och att inte stå precis under andra klättrare bra ideer för att minimera risken för upprepning.

Jag bara väntade på att ett stegjärn skulle haka i och få fäste och vrida knä/ben ur led eller ge fraktur.

/Patrik, som lyckligtvis bara har betydligt mildare vurpor från sin hjälmkamera
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.