Himalya!

Jag har funderat på att åka till nepal för att vandra upp till
Everest Bc, Jag undrar vilken utrustning krävs boende, mat, mm
Vilket flygbolag är billigast då man skall flyga dit. Hur lång tid bör man avsätta om man vill ta det ganska lungt och kunna stanna ett par dar där uppe.
Hoppas det finns nån som har svar på detta. Med tack på förhand. fredrik
 
Jag undrar vilken utrustning krävs boende, mat, mm

Det går en tea-hourse-led hela vägen till Everest Base Camp. Man behöver alltsså inte fundera på mat el tält. Utrustningsvis behöver du, bra skor, lite varmt till kvällarna, och gärna en egen sovsäck, utöver tandborste.

Vilket flygbolag är billigast då man skall flyga dit.

Till Nepal? Areoflot tro jag. Men själv skulle jag aldrig flyga med dem.

Hur lång tid bör man avsätta om man vill ta det ganska lungt och kunna stanna ett par dar där uppe.

Mist tre veckor.

Du har en länk till en tur vi gjorde där för några år sedan här
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Khumbu/Khumbu92trek1.html
Vänligen
Per
 
2 veckor!

Två veckor och någon dag räcker gott. 10 dagar upp och 4 ner, om man utgår från Lukla, och då är 2 acklimatiseringsdagar upp och en knävilodag ner inräknade. Sedan tillkommer de dagar man vill stanna extra däruppe förstås.

Har man tre veckor på sig så hinner man däremot med en massa spännande dagsutflykter, eller varför inte korsa Cho La-passet och gå över till Gokyo Ri? Sägs ha den finaste utsikten i Himalaya utan att klättring är nödvändig. Jag förstår personligen inte hur det ska kunna slå Kala Pattar, men man ska aldrig säga aldrig.

Mvh, Rasmus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Scanjock himalya Trekking 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.