High-Peak Minilite 2 tält

beställde lite saker från sportolino i tyskland. Blev bla ett impulsköp av ett minilite 2 tält http://www.sportolino.de/High_Peak_Spitzdachzelt_Minilite_2.htm.
Billigt (ca 200)Litet o smidigt att ha med för någon enstaka natt i hemtrakterna när vädret är bra. Men hur står det emot en regnskur tror ni ? vattenpelare på 1000mm! blir man genomblöt vid minsta skur?
Litet packat o bara 1kg. supersmidigt att sätta upp är positivt .
 
1000mm är ingenting, knappt som ett duschdraperi. I en regnskur skall du nog inte förvänta dig att det håller emot många minuter innan det börjar droppa in. Tyvärr!
//Peter
 
1000mm är ingenting, knappt som ett duschdraperi. I en regnskur skall du nog inte förvänta dig att det håller emot många minuter innan det börjar droppa in. Tyvärr!
//Peter
Mitt gamla biltematält på 1500mm stod emot åtskilliga regnskurar utan något läckage. Är det så stor skillnad mellan 1000mm o 1500mm?
 
Mitt gamla biltematält på 1500mm stod emot åtskilliga regnskurar utan något läckage. Är det så stor skillnad mellan 1000mm o 1500mm?

Tja! Det är ju 1,5 ggr så tätt ;) Visst är det skillnad men jag vet inte hur stor den i praktiken är. Normalt säger man dock att det skall vara minst 3000mm, för en tältduk, för att det skall vara vattentätt. Jag hade ett (odugligt) tält för några år sedan som hade 1500mm. Detta höll inte för någon regnskur.
//Peter
 
Vad som är angivet och vad det i verkligheten är på enklare tält verkar variera stort, en kollega vars dotter hade ett "festivaltält" med angivna 1500mm. Innan han omimpregnerade det i sömmarna, där det läkte, prövades vattentätheten på duken, den var över 3000mm.
Efter att sett golvlådor som läcker med höga angivningar på mm vattenpelare, tror jag att det är en djungel....
 
Kanske bäst att testa tältet en natt i regn i trädgården, så man vet vad det med lite tur står emot!
men min tanke med tältet är att användas vid lovat uppehållsväder för någon enstaka natt, men tråkigt om smhi har fel o man sitter där dyngsur i skogen!!!
 
Behöver inte vara så illa...

Jag tittade igenom Utemagasinets Prylguide häromdagen och där finns 2 tält med 1500 mm vattenpelare. Ett tresäsongers TNF-tält samt MSR:s Dragontrail som ju är ett enkelvävstält för åretruntanvändning. I övrigt låg de flesta på 3-5 m vattenpelare. Jag hajade till lite när jag såg värdena, man har ju hört en hel del om att det måste vara minst 5 och helst 10 meters vattenpelare för att det ska vara något att ha. Mao, det kanske inte är siffran i sig utan snarare beror det på marginaler vid mätningen och kvalitet i duk/impregnering hur bra tältet håller vattnet ute i praktiken.
 
Som jag nämnde tidigare brukar man säga att det skall vara 3000mm för att det skall vara vattentätt. Min gissning är att detta gäller om det "bara" regnar, även om det handlar om störtregn.
För att det skall tåla en störtregn OCH storm så behöver man säkert 5000mm för att det skall vara tätt.
Jag känner inte till någon situation som verkligen kräver 10000mm, så det anser jag är overkill, men det är möjligt att det gör ändå.

När det gäller tältgolvet så behöver det (oftast) vara något högre värden eftersom trycket av kroppen mot marken annars gör att det kan börja läcka in. Men det finns dom som påstår att det ändå räcker med 2000mm men det låter jag vara okommenterat eftersom jag inte har någon praktisk erfarenhet av det, men det låter ändå som lite.

//Peter
 
Beläggningen.

Det finns enkelsidig och bubbelsidig PU-beläggning samt silikonbeläggning, dubbesidig PU och silikon är vattenTÄTA, enkelsidig PU suger vatten på den obelagda sidan som om det blåser pressas igenom. 3000 mmvp på en enkelbelagd duk brukar gå att leva med, under det blir det blött. Val av en vindskyddad plats är ett sätt att minimera problemet, men faktum kvarstår .
 
Om vi nu återgår till grundfrågan om tältet så står det ju att duken är PU belagd. Om sen impregneringen är 1000 mm betyder väl bara att duken kan bli våt men PU lagret skall hålla tältaren torr t v. Det trista med PU är ju att det är lufttätt oxså.
Sannorlikt fungerar det 1a tältet tack vare kortsidor etc.
Men efter att ha sett kolmonoxid i verkligheten och dess resultat är jag själv skeptisk till alltför täta tält.
 
Om vi nu återgår till grundfrågan om tältet så står det ju att duken är PU belagd. Om sen impregneringen är 1000 mm betyder väl bara att duken kan bli våt men PU lagret skall hålla tältaren torr t v. Det trista med PU är ju att det är lufttätt oxså.
Sannorlikt fungerar det 1a tältet tack vare kortsidor etc.
Men efter att ha sett kolmonoxid i verkligheten och dess resultat är jag själv skeptisk till alltför täta tält.
Bara stänga igen för myggen o låta tältdörren vara öppen så långt det går utan att regnet slår in från sidan så det förbättrar ventilationen är kanske lämpligt på ett sådant tält???
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.