Helvetesbrännan

Är det någon som vet något om Helvetesbrännan en bit utanför Ånge. Jag hörde att det är svårframkomligt och j*vligt där, därför hade jag och en kompis tänkt att sticka dit frammåt våren och vandra lite där, om det går. är det någon som vet något om detta ställe, svara gärna så att vi vet vad det är för ställe.
 
Nä!

Har aldrig varit där..

Jag fann detta på Ånges hemsida http://www.ange.se -turism- reservat.

"Helvetesbrännan
Helvetesbrännan är ett naturreservat som ligger på ömse sidor om länsgränsen mellan Västernorrland och Jämtland, i Ånge respektive Bräcke kommuner. Området omfattar totalt 3 400 ha varav 2 700 ha utgörs av produktiv skogsmark. Reservatet är helt väglöst och terrängen är kuperad och storblockig. Ett flertal mindre tjärnar förekommer spridda över landskapet medan andelen myr är låg. Skogen domineras av tall i 100-årsåldern.



Vill du veta mer?

Kontakta Ånge naturum & turistbyrå ... 0690-205 50"

/BAX
 
Jag har en broschyr som jag fått från Ånge Kommun...

Citerar...

"Du som söker spänning, stillhet och orörd natur - bör söka dig till Helvetesbrännan. Skogarna är sparsamt påverkade av människohand och endast stigar genomkorsar denna ödemark. I dessa skogar rör sig både björn och älg, i vattendragen finns öring, röding och abborre. Här och var finns även flodpärlmussla."

"Marken är bitvis så blockig att en skogsman har yttrat de bevingade orden - på helvetsebrännan kan man gå en hel dag utan att nå marken. Det är onekligen ett vilt och kargt landskap som möter besökaren."

"Kungsörn visar sig ofta..."

"Lättast når man reservatet från söder via Alby och parkeringarna vid Flistersjön eller Näbbtjärn. Från dessa tjärnar utgår stigar in i reservatet."

"Att gå bort sig i övriga delar av reservatet är inte svårt, ta med kompass och en bra karta."

"Det finns fina fiskevatten i hela Vattensjöområdet där Helvetesbrännan ingår. Fiskekort köpes i Ånge..."

//Andreas
 
Jag har varit där

Största anledningen till att skogen är orörd i Helvetesbrännan är terrängen vilken gjort skogen till drivningstekniskt impediment, ja den är rent oframkomlig.

I en urskogsinventering från 1983 för Jämtlands län sägs om området bl.a. ".... en stor del av besökarens uppmärksamhet och koncentration krävs för att ta sig fram i den stor- och rikblockiga terrängen. Gå helst inte ensam i detta område!"

Jag har bara besökt området vintertid då snödjupet dolt de värsta stenramlen, men trakten är ävenpå skidor svårforserad. Vänner som varit där sommartid bekräftar att området är otillgängligt och svårgått.

Området är besöksvärt, men som sagt svårgått och kan vara krävande att orientera sig i, de stora vyerna saknas liksom.

Plaocka gärna in Jämtgaveln också den på gränsen mellan Medelpad och Jämtland men några mil längre österut. Även det området är besöksvärt i allra högsta grad och det är avsevärt mer lättforserat.

Ortsbefolkningen förföll sällan eller aldrig till poetiskt namngivande av naturområden, utan namnen var sakliga beskrivningar av terrängen det gäller i all synnerhet Helvetesbränna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larsn1 Helvetesbrännan behöver info Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.