helsport nordmarka fjällduk

xxl har nordmarka fjällduk på rea..men jag blir inte klok på den. Hittar ovanligt lite info på nätet. Vad är den, vad kan den? Är det en poncho eller en poncho tarp? hur många öljetter har den i så fall? Medföljer det linor?
Hittar bara info om de dyrare varianterna av deras fjälldukar. Är den längre på ryggen så man kan bära ryggsäck under? Finns här någon som vet mera om denna produkt?
https://www.xxl.se/helsport-nordmarka-fjallduk/p/1056061_1_style
 
"Fjellduken er et praktisk mulitprodukt som brukes på forskjellige måter alt etter situasjon og behov. Enten du blir overrasket av ekstremt vær eller på lett camping, vil fjellduken ha en funksjon. Hette og ermene er avtakbare og benyttes/tas av etter behov. Helsport Fjellduk kan blant annet benyttes som poncho og overseil. Den kommer i forskjellige farger/mønster og tykkelse.

Volum pakket: 11x25 cm

Mål:
Utbrettet: 145x240 cm
Vindsekk: 120x145 cm"

Klippt från Helsports produktbeskrivning, men den har du säkert läst.
Om jag förstått det hela riktigt används den snarare som en cape/mantel än som en poncho när den används som regnkläder.
När det gäller fästpunkter för linor får du nog fråga Helsports. De har vanligtvis en bra kundservice.
Med tanke på storlek och form skulle jag nog säga att denna är bra och funktionell som en multibruksföremål i ett nödkit.
Stor som regnkläder, trång som allt annat, men bättre än ingenting.
 
De civila Fjelldukar jag sett saknade öljetter. Skall du sätta in öljetter använd då brickor på bägge sidor.
Enklare är att sy in band för inknytning av persiennlina i.

Rea på fjellduk nu på XXL.

go tur
 
Där hade jag rejält fel! Ursäkta

Fjellduken har rejäla öljetter längs med yttersidorna den Pro som en Norsk vän sände har tre per sida, summa åtta.

go tur
 
Förlåt

Förlåt att jag bara försvann ur tråden. Fick ett svar i privat meddelande och glömde sedan bort att titta här, tills nu. Tack för era kommentarer.
Ska vara mer observant nästa gång.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.