Helagsfjället

  • Trådstartare niklas@megafix.se (Niklas)
  • Start datum

niklas@megafix.se (Niklas)

Gäst
Hade tänkt vandra kring Helags i Augusti tittade på kartan och fann att lederna bara går från Ljungdalen upp till Sylarnas fjällstation sedan ner kring Sylsjön
finns det möjlighet att gå ner mot Sylsjön efter Helags eller måste man gå hela vägen till Sylarna, samt finns det möjlighet att gå igenom Helags fjället mellan Predikstolen och Helags finns det även möjlihet att bestiga Helags utan större
problem eller är det klätterutrustning som gäller ????
Tacksam för svar !!!!!
 
helags

Det är *mycket* lätt att bestiga Helags. Det är inte ens luftigt och leden är lätt att hitta.
Från stugorna tar det mindre än två timmar till toppen.


Andra vet bättre än jag om Predikstolen (runda Helags på sydsidan?) men
jag tror nästan allt som inte är sommarmarkerat är mycket sumpigt.


il C.
 
runt helags, en jättefin tur

Att gå runt Helags är lätt gjort. Man kan lät smita över Västra Helagsskaftet. Topen bör man dock ta från helagssturgorna.


KOlla in min hemsida. Där har jag en kort berättelse om när jag gick runt Helags.


http://www.palmer.se/christian/helags98/helags.html (dock har jag inte scannat in bilderna från den turen ännu)
 
Jodå

Leden går ner runt Helags och längs Sylsjön (Nedalssjön på äldre kartor). Leden är sk. helårsled dvs. vinter- och sommarled längs samma sträckning (utom på några få platser). Tidigare dvs före 1999 gick leden i den lilla svackan nedanför Helags och strök sedan massivet ner till sjön. Enligt uppgift har sommarleden nu ändrat sträckning och går istället på de små höjderna där pilgrimsleden till Norge går. Den ändrade sträckningen beror på att leden på sommaren ofta var översvämmad i denna del. Annars är leden som förut.


Att fortsätta pilgrimsleden på västra sidan av Sylsjön är mycket fint. Vid slutet av sjön (om man kommer från Helags och går norröver) finns Biskopsdalen som är värd ett besök! Dalen är djupt nedskuren av en liten jåkk och det finns några ganska dramatiska och för dessa fjäll luftiga tältplatser på platån ovanför.


Den lilla dalen mellan Helags och Predikstolen kan vandras. Jag har inte själv gjort det men har läst inlägg från tidigare år om sådana vandringar.


M v H,


Johan
 
I Helags

Hej Niklas


Helags är ett fin fjällområde med lite lapplandskänsla. Gå gärna från Ljungdalen, men då pilgrimsleden som går förbi
Grönfjället om jag inte minns fel. Du utgår från en P-plats högst upp i ett stugområde. Det hittar du på kartan. Leden är mycket lättgången.


Tältplats söks lämpligast kring södra helagstjärnarna. En bit efter att du passerat ledan mellan Fältjägarstugan och Helagsstugorna.


Den lilla dalen mellan Helagsfjället och Nedalsstöten är inga problem att gå i. Vi gjorde vår topptur till Helagstoppen från den dalen. Dock mycket brant och jobbigt, men inte tekniskt problematiskt. Därefter fortsatte vi från stortoppen till Norra helagsstöten. Du får en topp till på vägen. Nedalsstöten är mycket mer besvärlig att bestiga och jag kan egentligen bara rekommendera en väg upp . I princip rakt norrifrån. Vi försökte på flera ställen i västerläge men tvingades mer och mer bakom berget för att till sist hamna rakt bakom (sett från vår tätltplats).


Vid klart väder får du fantastisk utsikt mot Sylarna, Skardörrsfjällen och resten av Härjedalsfjällen i söder samt upp mot Härjångsjfällen i norr.


Ta gärna med fiskesgrejer om du är intresserad av det.


Trevlig tur


Håkan Pettersson
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.