Hej!

E ganska ny på kajak å ska pladdal en tur på 3-5 dagar. är öppen för lite tips på va man borde tänka på och vad de kan va bra å ha me sig för utrustning gällande kläder osv..

tack för svar!

\\No Mercy Just Fun
 
Du blir blöt eller fuktig nästan ur du än gör, så det viktiga är att ha ombyte till kvällarna.

Är det snålblåst kan du har glädje av vindjacka, annars kan det nästan kvitta vad du har för kläder så här års. På kvällarn gäller vanlig campingutrustning och klädsel helt efter tycke och smak. Det är ju ganska gott om plats i en kajak.

Ta med tunna handskar, cykelhandskar kanske och sporttejp. Om du aldrig paddlat och ska paddla ett antal dagsetapper kanske du får skavsår innan du tar slut för övrigt. Det går bra att paddla barhänt, men får du blåsor eller skavsår så är det viktigt att kunna göra nåt åt det.
 
Tack för svar!

Jag har paddlat förut men väldigt lite och jag kände då just av de där med händerna så tunna handskar och tejp är nog ett väldigt bra tips!

Jag hade tänkt mig att paddla från Marstrand till Resö strax söder om Strömstad.
3-5 dagar måste väl räcka som tidsplan?
 
Vet inget om de vattnen. Är man helt ovan är det jobbigt att paddla. Är man lite halvtränad (i kajak) klarar man väl dagsetapper på 3 mil utan att lida eller ha bråttom.
Naturligtvis finns det dem som paddlar 5 mil om dan men jag tror det är fler som paddlar en mil ungefär.

Försök att ha alternativa sträckningar så kan ni känna er för samt anpassa er till vädret.
 
Beror på hur du paddlar och hur länge du sitter i kajaken varje dag. Och om du gör strandhugg med sight-seeing i land. Vi brukar göra, beroende på väder och lust, mellan 15-25 km/dag.
 
okey...de e 70 distans..räknar me ca 3 knop.
jag gillar ju att testa nya saker som förmoldigen är lite för jobbiga men jag är ganska van vid att få slita men jag tänkte lägga upp de så att man är iväg senast kl 8 varje morgon å sen 30-45 min lunch och samanlagt paddal 6-8 timmar om dagen. låter de rimligt?
 
Packa skavsårsplåster!

Om du inte säkert vet lämpliga lägerplatser, så får du räkna med att det kan vara svårt att hitta bra ställen att campa på i Bohuslän. Det är något som i flera år var ett problem för oss. I bland tog det ett par timmar innan vi hittade bra ställen.
Nu är vi rätt kräsna, framför allt när det gäller liggplatsen, vi börjar komma upp i åren, +45 och +50, och liggkomfort är mer och mer viktigt för oss.
Nuförtiden har vi våra favoritplatser, så det är sällan problem, utom när de är upptagna!
 
hej igen!

Tack för alla svar! Dom har hjälpt mig.

Jag sticker ut tidigt fredag \ lördag morgon denna veckan så får vi se hur lång tid de tar innan ja tröttnar lr har för många blåsor men förhoppningsvis kommer ja fram till resö på söndag lr måndag.

Had bra så ses vi i på nån ö!

\\ No Mercy Just Fun
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.