Heel retention?

Finns det inget lämpligt ord på Svenska? Nåja, det är väl inte huvudsyftet med inlägget.
Under helgens åkning i Kittelfjäll upptäckte jag för första gången detta fenomen, och vilka effekter det kan ha. Åkte för första gången i en ospårad "sällan" (en ravin i Kittelfjäll för de som inte redan visste det). I ett par tillfällen fick jag lite felbalans och bakskidan hamnade lite väl långt bak, inte mycket men dock. Vad händer, jo skidan dyker som en ubåt och jag åker balanserandes på ena skidan och den andra släpandes bakom. Känns det igen månne? Min fråga till alla som kan nått om telis är följdaktigen detta med "Heel retention". Hur mycket kan egentligen detta inverka. Man pratar ju om att ex "Rottefella cobra", Voilé Hard wire", "Targa G3" ger detta fenomen. Men hur mycket av problemet står egentligen bindningen för? Pjäxor, ex mina T1:eek:r, har ju rätt styvt böjveck vilket rimligtvis också borde öka på problemet eller är jag helt ute och seglar (inget ont om seglare förstås).

Vad ska man göra åt detta? Skinnpjucks och läppbindning utan kabel är väl inte lösningen hoppas jag.

Funderade under hemfärden på att byta bindning till ex "Voilé VP II" "linken" eller dyl. men om pjäxan också påverkar "heel retention" är ju inte enbart ett byte av bindning problemlösaren.

Det blev lite långt men hoppas på lite feed back om detta "bekymmer".

MVH Urban.

Ps. kör på K2 super stinx, 181 cm, Rottefella cobra och T1:eek:r modell nyare. Ds.
 
SBS

Jag kör också på Stinx 181, har Chili och varierar mellan T1 och T2...

Hur mycket hälen "dras ner" mot skidan har enligt min mening och erfarenhet inget med bindningen att göra men hur hårt man spänner kabeln (fjädrarna) kan påveka hur hårt hälen fjädrar tillbaks.

Hur som hellst är denna kraft så liten att den saknar reell betydelse. Pjäxans inbyggda styvhet likaså. Jag har åkt _riktigt_ torrt puder utan att uppleva något som ditt problem.

Jag skulle misstänka att bindningens placering har mer med saken att göra. Sitter den för långt fram kan resultatet mycket väl bli det du beskriver. Det kan röra sig om ett par centimeter. Skidans naturliga balanspunkt ska ligga under tyngdpunkten när du står på framfoten. Ligger den längre fram (kanske i kombination med superhårt spända fjädrar) kan jag tänka mig att det kan bli problem i torrpuder...

I annat fall tro jag det kan röra sig om SBS*. No offence. Att lära sig åka under alla förhållanden kan vara knepigt. Jag har kompisar som kör bristande skare med 15 kg på ryggen utan problem, något jag har klart svårt för. Du kanske har mer erfarenhet i pist än torrpuder, vad vet jag? Min erfarenhet är att köra med båda ben ordentligt böjda och att inte släpa bergskidan för långt bak...

Lycka till!

Mvh /föhl
*SBS betyder "skit bakom spakarna" = användarfel men jag menar verkligen inget illa med det, det är bara ett utryck...
 
Re: SBS

föhl; sa:
Hur mycket hälen "dras ner" mot skidan har enligt min mening och erfarenhet inget med bindningen att göra men hur hårt man spänner kabeln (fjädrarna) kan påveka hur hårt hälen fjädrar tillbaks.

Nja, det mesta du skrev höll jag med om men... Jag anser däremot att mängden "heel retention" i allra högsta grad har med bindningen att göra. Ju längre bak ledpunkten på bindningen kabelns infästning mot bindningsplattan sitter, desto kraftigare "heel retention". Ju längre bak ledpunkten sitter desto större betydelse får även spänningen på fjädern. Voile VP11, som nämndes, har en neutral ledpunkt och "heel retention" påverkas därför inte alls av fjäderspänningen (tror faktiskt att även G3 targa är nästan, men bara nästan, neutral). Dock sitter pjäxan tryggare i bindningsplattan med kraftigare fjäderspänning.

Däremot håller jag helt med om att det är i första hand tekniken som avgör om man får problem med att spetsarna dyker tillsammans med en bindning med kraftig "heel retention". Det en sådan bindning är tänkt att göra är att hjälpa åkaren hålla tryck med framfoten på den bakre skidan. Om man då ändå försöker tvinga framfoten uppåt (som man möjligen kan göra då man råkar få foten för långt bak) tenderar skidspetsen att dyka något mer än med en neutral bindning. Så länge man har fötterna i rätt position är, som jag upplever det, "heel retention" i lagoma mängder till hjälp oavsett underlag. I övrigt är det en fråga om vad man tycker är trevligt att åka med.
 
He, he..

Trodde väl det, SBS är nog ett utmärkt förklaring. Bara ut och nöta med andra ord.

Nåja det skulle vara kul att provåka Voilé VP II i alla fall. Verkar för övrigt vara en intressant bindning då man lyckats hålla nere vikten men ändå höjt vridstyvheten. Jag har faktiskt "känt och klämt" men den gav intrycket att vara "plastig" om ni förstår. Det är ju i och för sig dagens pjäxor också och de håller ju.

/Urban.
 
Sant

Jo, modern plast håller ju ganska bra vad det verkar. MEN, jag tycker nog att läppen på mina nya T2:eek:r verkar slitas mer än på mina gamla T1:eek:r. Lite tidigt att säga efter bara ca 20 dagar, men nog tycker jag att de verkar just "plastigare"...

Provåkte Linken som verkligen är superfet! Dock rekommenderas T1, 2:an upplevs som "otillräcklig"...

Ingen som tog fasta på min fundering om bindningsplacering? En polare som tävlar i slalom (med fast häl) har bindningarna väldigt långt fram... känner inte riktigt till anledningarna till detta, men från tiden då jag själv tävlade i vatteskidåkning mins jag att flytta bindningarna och balanspunkter var mycket vanligt förekommande och att en riktigt bra tränare kunde avgöra om det behövdes genom att titta på en åkare och dennes teknik...

Mvh

/föhl
 
Telissväng

Jag kör med Targa G3 och de skall ju vara bra på att inte trycka ner skidan så mycket, men nog beror det på lite hur mycket du böjer på knäna, kör du "Old Scool" med bakknäet i skidan eller mer uprätt "New Scool" så lär det ju bli lite olika typer av tryck på bakskidan!
(Böjer du knäet max så kommer bindningen att påverka naturligtvis, men böjer du lite mindre så bör det inte bli så stort moment pga bindningens konstruktion.)

Jag kör ganska upprätt (jag är lat av mig) så jag brukar sällan ha problem med detta! Sen försöker jag åka med ganska mycke vikt bak (i alla fall i lössnö) och då kan jag inte gå ner så långt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LRC Free Heel Fiesta 2011 i Stora Blåsjön Telemark 1
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.