Heatpal + bränsle

Hej
Invigde i helgen min nya kåta, Tentipis Zirkon. Vi tänkte använda oss av en Heatpal som värmekälla. Till den köpte vi Statoil Blå (lysfotogen). Efter bara en liten stund så släckte vi den då bränslet luktade "apa" och sotade extremt mycket. Är det någon som har någon idé på ett användbart bränsle till en heatpal?
Jan-Olof
 
Hej
Invigde i helgen min nya kåta, Tentipis Zirkon. Vi tänkte använda oss av en Heatpal som värmekälla. Till den köpte vi Statoil Blå (lysfotogen). Efter bara en liten stund så släckte vi den då bränslet luktade "apa" och sotade extremt mycket. Är det någon som har någon idé på ett användbart bränsle till en heatpal?
Jan-Olof

..ska endast användas med etanol , typ T-sprit ,Rödsprit. Aldrig med lysfotogen.
I övrigt en bra värmare men med begränsad effekt. Använd gärna en fläkt,typ data fläkt 12V och på ca 0,1-0,5 A om du vill ha ner värmen från taket. Jag fiskar med stort tält eller "ark" vintertid och har använt det med mycket gott resultat. Batteri (skoter) av något slag krävs förstås.
//P
 
Senast ändrad:

Cannonball

Gäst
Väcker liv i tråden.
Hur tätt kan utrymmet vara om man ska elda en heatpal med T-röd över natten?
Ska man se till att ha en del av kapellet öppet på t.e.x en mindre båt, eller räcker det med springorna som blir mellan kapellvreden?

Tacksam för svar.
 
Värmeinnehållet bestäms ju av bränslevolymen, eldar du all spriten i en långpanna på en gång kan du trycka ut fukten ur t ex en fuktig stuga, på några få plåtar. Heatpallen har hjälpt till vid många båtturer. Ruffkapellet har dock inte varit helt tätt. YMMV
 
Antar att du tänker på syretillförseln och det borde inte vara ett problem under ett båtkapell, men du kanske kan dra upp någon liten öppning.

Prankster
 

Cannonball

Gäst
Värmeinnehållet bestäms ju av bränslevolymen, eldar du all spriten i en långpanna på en gång kan du trycka ut fukten ur t ex en fuktig stuga, på några få plåtar. Heatpallen har hjälpt till vid många båtturer. Ruffkapellet har dock inte varit helt tätt. YMMV

Tack för svaret!
 

Cannonball

Gäst
Antar att du tänker på syretillförseln och det borde inte vara ett problem under ett båtkapell, men du kanske kan dra upp någon liten öppning.

Prankster
Ja, jag tänker på syretillförsel och kolmonoxid.
Kan det vara lurigt att lägga sig och sova med spritbrännaren igång om kapellet är för tätt?

Jag har aldrig använt någon värmekälla i tält (inte stängt tält iaf) ,så jag vet inte hur det funkar.
Stora frågan är ju om man vaknar igen... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tecco Heatpal Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.