Harry Macfie....ett måste!

Har ni läst Harry Macfie? Längtar du efter en riktig bok om vildmarksliv? En bok där du hör paddeln doppas i vattnet, där lägereldens rök sticker i näsan och slädhundarnas ögon följer din minsta rörelse. Då ska du läsa något av Harry Macfie.

Har slrivit lite om en av böckerna på mattisblogg.

Mvh
/ Matti i Jokkmokk
 
Har ni läst Harry Macfie? Längtar du efter en riktig bok om vildmarksliv? En bok där du hör paddeln doppas i vattnet, där lägereldens rök sticker i näsan och slädhundarnas ögon följer din minsta rörelse. Då ska du läsa något av Harry Macfie.

Har slrivit lite om en av böckerna på mattisblogg.

Mvh
/ Matti i Jokkmokk

Ja, MacFie inspirerar. Som bäst är han i de böcker han beskriver egna erfarenheter: Lägereldar längesen, Farväl Falcon Lake, Alaskakust och Minnen med krut i (om hans barndom i Bohuslän). Norrskenets män är fiction och inte lika bra.

Vad jag speciellt uppskattar är den ödmjuka stilen och en otidsenlig syn på naturfolken. Tänk på att hans upplevelser där borta var i en tid då frenologi och rasbiologi härjade. Hur lätt skulle det inte vara att skriva om vi och dom, om primitiva vildar. Ändå har han en nykter och öppen syn på indianer och inuiter. Beundrar deras skicklighet att klara sig i ett barskt klimat och beskriver nyfiket deras kultur. Men han faller heller inte i den andra fällan av den idealiserade bilden av den ädle vilden i harmoni med naturen. När det utbryter difteri eller rabies dör alla som flugor, en brusten blindtarm betydde döden om inte en läkare råkade komma förbi och när caribouflockarna inte kommer som de brukar är det hungersnöd och gamla skröpliga familjemedlemmar lämnas vid en lägereld innan resten drar vidare mot nya jaktmarker. Från glädjestunder till tragedier med en ärlighet som gör att det känns som man är där. Lååångt från Londons fabler.
 
Så sant...

Du har så rätt Anders. Jag har inte tidigare tänkt på situationen med rasbiologi osv. Men det lyfter ju bara Macfie ännu ett snäpp...

Du glömmer hans första bok som heter 'Wasawasa'. Kanske den bästa... Den är också självupplevd. Faktiskt hans första bok som är skriven tillsammans med Hans G. Westerlund. Jag tror att Harry tog hjälp med den första boken då han aldrig hade skrivit själv tidigare.

Johan...tackar för tipset! Skall kolla!!!
/ Matti
 
Jodå - Några böcker av Harry finns i hyllan...

Och det intressanta är att han också troligen är den som såg till att vi numera paddlar kanadensare här i norden. Kanottillverkningen i Lykkorna på västkusten var legendarisk.

Harry var och är en mycket inspirerande person på många sätt och hans sätt att förhålla sig till natur, miljö och människor borde fler reflektera över i dessa tider av expeditionsfrossa och materialhysteri...
 
Det är lite roligt med Harry Macfie, trots att hans namn sällan dyker upp i dagens friluftsliv så är han otroligt levande fortfarande.Både genom HMCC (Harry Macfie Canoe Club) och kanoter, signerade fotografier m.m. tyvärr finns allt i privata samlingar. Vore kul med ett riktigt museum med hans äventyr och kanoter.
 
Du har så rätt Anders. Jag har inte tidigare tänkt på situationen med rasbiologi osv. Men det lyfter ju bara Macfie ännu ett snäpp...

Du glömmer hans första bok som heter 'Wasawasa'. Kanske den bästa... Den är också självupplevd. Faktiskt hans första bok som är skriven tillsammans med Hans G. Westerlund. Jag tror att Harry tog hjälp med den första boken då han aldrig hade skrivit själv tidigare.

Johan...tackar för tipset! Skall kolla!!!
/ Matti


Även Hans G. Westerlunds egna böcker "Sommarliv i Mälaren", "Med indiankanot genom Finland", "Mitt nybyggarår i Lappland", "Mina hundår i Lappland " är mycket läsvärda.
 
Även Hans G. Westerlunds egna böcker "Sommarliv i Mälaren", "Med indiankanot genom Finland", "Mitt nybyggarår i Lappland", "Mina hundår i Lappland " är mycket läsvärda.

Just boken Mitt nybyggarår i Lappland skall vara från Karatsområdet. De är intressanta som du skriver! G.Billing som var med på hundspannsfärden igenom fjällvärden var dessutom enfjäll och klättrar legend. Han var för övrigt gymnastiklärare till min mamma!
Världen är allt bra liten...
/ Matti
 
Väcker minnen...

Det var Harry MacFie gn sina böcker som fick mig att börja paddla på 60-talet. Jag kommer speciellt ihåg Lägereldar längesen och WasaWasa som jag minns med värme, vilka äventyr och natur. Fast det var ju ngr år sedan och jag ska faktisk ta och försöka på tag på ngt ex så att jag kan läsa om dom och ser hur hur jag upplever dom idag.
Det började med faner-canadensare, sedan blev plast och alluminium dito innan kajaken tog över.

Paddla lugnt... //Omar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.