Harrens vikt?

Jag lät den lilla silverspinnaren sjunka till botten, lyfte spötoppen med ett litet ryck så skeden drogs igång och vevade in några varv, lät spinnaren sjunka till botten igen och lyfte spötoppen och så satt den där.

cpic44beb34b2ca01.jpg


Harren var drygt 50 cm lång mätt från stjärtfenans spets till munnen, och 26,5 cm i omkrets mätt precis framför ryggfenan. Vad är en trolig vikt för harren?

Raskesven
 
Gissningsvis utifrån längden så ca 1100g, give or take ett hg beroende på dess kondition. Strömmande vatten eller sjö?
 
Bussman; sa:
Gissningsvis utifrån längden så ca 1100g, give or take ett hg beroende på dess kondition. Strömmande vatten eller sjö?
Det verkar stämma bra, med "give" ett hg. Själv gissar jag på 1300 g, minst;-)

Det var i ett djupt sel, där strömmande vatten övergår i en större sjö.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Bussman; sa:
Gissningsvis utifrån längden så ca 1100g, give or take ett hg beroende på dess kondition. Strömmande vatten eller sjö?
Det verkar stämma bra, med "give" ett hg. Själv gissar jag på 1300 g, minst;-)

Det var i ett djupt sel, där strömmande vatten övergår i en större sjö.

Raskesven
Den ser ut som en sjöharr, men det kan naturligtvis bero på att du lagt den på en konvex sten!

Fin harr, grattis! Äntligen dags för semester, även för min del. Nu ska dom tas!
 
Strykarräven; sa:
Raskesven; sa:
Bussman; sa:
Gissningsvis utifrån längden så ca 1100g, give or take ett hg beroende på dess kondition. Strömmande vatten eller sjö?
Det verkar stämma bra, med "give" ett hg. Själv gissar jag på 1300 g, minst;-)

Det var i ett djupt sel, där strömmande vatten övergår i en större sjö.

Raskesven
Den ser ut som en sjöharr, men det kan naturligtvis bero på att du lagt den på en konvex sten!

Fin harr, grattis! Äntligen dags för semester, även för min del. Nu ska dom tas!
Tackar. Det blir en kombinerad vandring och fiskefärd till för min del denna sommar. Det var nog den plattaste stenen jag såg under hela vandringen. Hur ser du skillnad mellan en sjöharr och en från strömmande vatten?

Raskesven
 
[/QUOTE]
Tackar. Det blir en kombinerad vandring och fiskefärd till för min del denna sommar. Det var nog den plattaste stenen jag såg under hela vandringen. Hur ser du skillnad mellan en sjöharr och en från strömmande vatten?

Raskesven [/QUOTE]
Sjöharr= trind soffpotatis
Strömharr= slank och muskulös
:)
/Tord
 
Tackar. Det blir en kombinerad vandring och fiskefärd till för min del denna sommar. Det var nog den plattaste stenen jag såg under hela vandringen. Hur ser du skillnad mellan en sjöharr och en från strömmande vatten?

Raskesven [/QUOTE]
Sjöharr= trind soffpotatis
Strömharr= slank och muskulös
:)
/Tord [/QUOTE]
Aha, då var det en muskulös soffpotatis:)

Raskesven
 
Aha, då var det en muskulös soffpotatis:)

Raskesven [/QUOTE]
Ädelfisk kämpar alltid ädelt ;-)

Sjöharren har väl som regel en något slöare tillvaro. Behöver inte kämpa mot strömmen, större tillgång på föda (Supersize me).
Strömmharren trimmas av vattenkraften och lever i en näringsfattigare miljö.
Grovt förenklat förvisso, men ungefär så. Tar dock inte udden av din präktiga fisk. Och harrar på över kilot är en skål värd ;-)
/Tord
 
osse; sa:
Sjöharr= trind soffpotatis
Strömharr= slank och muskulös
:)
/Tord
Fast, då skall man lägga till strömmens verkan vid fighten. En 5 hg-harr i strömt vatten är starkare än en 7-9 hg:s harr i sjön, även om den senare är mer välgödd. Harren är fenomenalt elak i strömmen, tror det har att göra en del med det där seglet den drar runt på...

Eller som min farbror kallar strömharren tidigt på sommaren (då vissa envisas med att fiska uttunnad grå vinterfisk): Långmager-schwartharr'n.
 
Raskesven; sa:
Det verkar stämma bra, med "give" ett hg. Själv gissar jag på 1300 g, minst;-)

Det var i ett djupt sel, där strömmande vatten övergår i en större sjö.

Raskesven

Det är mycket möjligt att det stämmer mer korrekt med lite mer på din harr, kan ju vara väldigt mätt i jämförelse med de jag sett. I vilket fall så är det en riktigt fin fisk! Köp en våg så slipper du fundera nästa gång ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
männikköfiskare Harrens Dag i Männikkö Fiske 0
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vidiami Långa kast med låg vikt Fiske 75
jakob fisher regnbågs vikt Fiske 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.