Handla utr. i Sharm e.s. eller hemma?

Hur är utbudet och priset i Sharm el sheik?
Jag ska köpa fenor, mask och snorkel.
Vill ha bra grejor som håller även efter semestern.
 
Ja & Nej

Utbudet är bättre i Sverige, men priserna höga. Största skillnaden är dock mentaliteten. Få ställen använder fasta priser, och det mesta måste förhandlas. En del butiker har dock fasta priser (och ingen möjlighet att pruta).

För att kunna bedömma vad som är rimligt måste du först känna till priser och produkter hemma i Sverige.
1) Ifall du tänker snorkla vill jag föreslå att du köper utrustning hemifrån och använder tiden på snorkling.
2) Ifall du tänker dyka (mask, fenor, snorkel är en del av hyrutrustningen) har du tid att hitta bra utrustning i Egypten. Du kan alltid köpa det när du kommer hem till Sverige, ifall det inte skulle lyckas att få ett bra pris.

Lite tips om att pruta:
a) Det är mycket lätt att bli antastat på gatan av ivriga butiksägare. Dessa måste ignoreras. Du får inte med min, gest eller ord antyda deras existens. Varje tecken du ger vill endast uppmuntra dom. Många vill fråga dig vad du letar efter. Även dessa måste ignoreras (dom vill bara ha dig in i deras butik; vad du letar efter är inte relevant).
b) Var bestämd (men inte arg). Se på de saker du vill ha og ignorera säljarens kommentarer och undanflykter. Gå ifall dom inte har det du letar efter. Ignorera alla ursäkter och förslag ("min kusin kan skaffa fram det i morgon" etc.).
c) Säljare föreslår ibland ett för högt startbud. I Egypten kan detta pris ligga extremt högt (1-100 gånger värderingen). Man kan bli lite paff ibland. Lämna butiken ifall säljarens startbud är orealistisk.
d) Ett effektivt argument är att veta priset hemma i Sverige. Fråga varför du måste betala xxx, när det bara kostar yyy i Sverige. Brukar fungera mycket bra.
e) Ge ett bra bud (spara åtminstone momsen). Ett bra bud är ett realistisk bud för båda parter. Säljaren vill evt. komma med ett nytt bud. Börja inte diskutera fram och tillbaka. Gå ifall du inte får ett bra pris. Ge inte själv något skambud; det tjänar inget syfte att förolämpa säljaren.

/Chris
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lucky luck Sharm-el-shake? Dykning 5
Sharm el Sheik Dykning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.