Hålla händerna varma och torra...

Hej!
Kan jag få några förslag för lätta alternativ för att hålla händerna varma (och torra) under vandringar tidigt/sent på säsongen. Inte vinterturer således, utan för tider på året då temperaturen ligger något över noll, det blåser och inte sällan regnar på tvären. Hur gör ni, vad använder ni på händerna?
 
Skinn

Hestra hade tidigare en ren skinnhandske utan foder, med otroligt bra passform. Den var vattentät efter insmorning och tålde mycket mer och hade mycket bättre passform än andra syntet/plast-produkter som jag testat. Hantering av mer eller mindre brinnande ved var inga problem t ex. Nackdelen är att den blir för kall när det går ner under nollan. Och att den inte går att fåt tag i längre då..

Så nu kör jag med billigare och enklare varianter som jag köper på arbetsklädersbutiker och sliter ut dom. För situationer där man behöver god fingertoppskänsla och det inte är för kallt så rekomenderar jag ofodrade, insmorda och tighta skinnhandskar.

N
 
Jag använder en "skyttehandske" med skinn på insidan och neoprene på utsidan. Värmer bra även när det är blött och kyligt. Terrang.se har en rad såna modeller under polis/militär-kategorin.
 
Finger vantar..

Jag använder ett par Craft vantar med windstopper på ovansidan... När det är kyligt så går jag med händern i byxsfickorna..alternativt ett par riktigt tunna tumvantar!

Alternativt ett par Hestras "Pancho" fingervante..otroligt skön :)!

Som skal vid behov använder jag ett par skalhandskar av Marmot.

//A
 
Senast ändrad:
Min fru och jag har sytt ett par skalhandskar i silnylon som vi kombinerar med ett par vanliga fingervantar.
Skalhandskarna är helt vattentäta (vi har tätat sömmarna med silicon) och väger ca 25g per par. Tack vare dem slipper jag nu för tiden gå med blöta handskar när det regnar, det gör en hel del för komforten tycker iaf jag.
 
Jag har under flera år haft ett par Windstopperhandskar från North Face, bara ett tunt skal helt utan förstärkningar eller fleece, som jag hittade i en fyndlåda i nån butik. Funkar perfekt när det inte är för kallt och man bara vill undvika vinden och i viss mån blötan (torkar på nolltid).

Trotjänarna börjar ge upp nu och jag letar nu efter nåt liknande, nån som några tips?

/Larss
 
Mc-butiken har galonvantar som är lätta och absolut vattentäta, vid låg temp komplettera med ett par helsyntetiska fingervantar. Skyttevante är nämnd, bra när du vill kunna fingerpula med bössa eller kamera utan att ta av dig beklädnaden.......
Insmorda skinn eller läder hålle IMHO inte mer än över dagsutflyckten......
 
Olika handskar funkar olika bra till olika aktiviteter, köp några billiga i olika material och prova dig fram.

Har använt nedan beskrivna handskar vid cykling och gång ner till minus 10 och det har funkat för mig, utan att jag har frusit vid aktivitet.


Har använt Haglöfs regulus glove under förra året och kan inte ge den bra betyg, om man håller i något som är blött så går vätan in direkt i handsken, men dom andas bra vid aktivitet och torkar fort. (trodde att dom skulle vara varmare eftersom dom är ganska tjocka).

Har även i ett par år nu använt ITAB´s Maxiflex doppad innerhand som är lagom varm vid aktivitet och som inte blir blöt när man håller i något men man blir blöt av regnet från ovansidan handen. Mycket bra passform(stretch), lagom varm och funkar att ha på sig när man ska äta/fika.
Så i år ska jag prova ITAB´s Maxiflex heldoppad


Kan rekomendera ITAB´s Amara X-treme fodrade varianten, lagom varma, ej vattentäta men man blir inte kall om handen när den är blöt tack vare 2 lager tyg, impregnera den ordentligt.



go strong helper
 
Ett litet tips för handskar i det lägre spannet: Kolla järnhandel och bygghandel, de kan ibland har riktigt trevliga handskar till riktigt trevliga priser.
 
Skalvantar finns av många fabrikat, de är några resor dyrare, på mina står det Extremist, gummerade inne i handen och tummen, rekommenderas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.