Hål i aluminiumkastruller...

Satt här i min ensamhet och fick ett infall att titta på undersidan av min duossalgryta på 1 L. Där märker jag att det uppstått en rad små hål lite överallt. En del av hålen har en missfärgning kring sig.

Har tidigare råkat ut för samma fenomen i kärlet till mitt Rando 360 från Camping Gaz. En rad relativt stora hål tillsammans med flera små, men då på insidan av kärlet. Dessa hål har inte framkommit av mekanisk skada, vare sig på Trangiakastrullen eller den från CG.

Är det någon som har en susning om vad det kan vara? Hade väl säkerligen kunnat komma på någon förklaring själv om jag hade varit lite mer alert på kemilektionerna...
 
Hål.....

Vad använder du för typ av bränsle?

Det kan bero på att det har bildats små sotpartiklar under förbränningen som fastnar på aluminiumet. Och sedan så bränner de in en liten grop i ytan.

Detta är en sak som även har hänt mig och efter en del studier så kom jag fram till att det var de små sotpartiklarna....

Mvh
Sotaren
 
Bränslet...

Det bränsle jag använt är uteslutande gas, dels från Primus behållare nr 2207 samt CG:s behållare CV 360. Båda innehåller en blandning av propan/butan. Har inte använt någon form av sprit som bränsle, så någon någon högre grad av sot under kastrullen har jag inte märkt av. Men visst har sotpartiklar uppstått, så det kan ju kanske vara det Du noterat som spökar.

Vad gäller CG:s aluminiumkastrull så har den ju säkerligen använts ihop med någon form av surare maträtt, fruktsoppa med äpple t.ex. som gjort att groparna på insidan kan ha uppstått. Den var ju från början inte av någon direkt hög kvalité.

MVH
 
syra..

..det bildas en syra när aluminium kommer i kontakt med mässing (din brännare?) som fräter hål i kärlet.
 
Hur undvika syra i al-kärl.

Vid leverans är T-brännaren inpackad i en plastpåse. Låt den förbli det. Matrester, fukt fungerar som utmärkta ledare. Aluminium kastrullen levererar joner till koppar/mässing brännaren.
Och då uppstår det gropar.
Har du en Rostfri innergryta så tas aluminium jonerna fortfarande från aluminium delen av kärlet. Skadorna på järnet i det rostfria går mycket långsammare. Men även där kommer en jonvandring att ske.
Isolera med en plastpåse efter god diskning, för din mages skull, samt torkning, så bör du slippa problemen.

Go tur

Johan K
 
Kavitation...

...kavitation är ett stort problem på turbiner och fartygspropellrar, det samma händer i din kastrull.
Gasbubblorna i botten på kastrullen utgör små microexplosioner som äter upp ytan. Det är vad jag vet i alla fall.

//Janne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.