H Ö G A K U S T E N L E D E N ??

Någon som har vandrat Högakusten leden och som kan
dela med sig information om leden, tacksam för svar!
 
HK leden ett måste...

Höga Kusten leden sträcker sig från HK bron (kramfors) i söder till Varvsberget (Örnsköldsvik) i norr. Leden har en längd på 130km och är uppdelad på 13 etapper (fast beräknat tycker jag på någons trötta ben). Leden går genom mycket vacker natur, bla genom Skuleskogens nationalpark, och leden har även en mängd utsiktspunkter med otroliga vyer. Jag har både vandrat och MTB:at på leden, dock rekommenderar jag inte hela leden på MTB pga klapperstensfälten...fast visst det går ju även att bära en mountainbike.


Kramfors turism säljer karta över leden 0612-10900 och jag tror även att Mitt Sverige Turism gör det 0611-557750


Hoppas på en god tur! //maria
 

Mattias

Gäst
Högakustenleden

Hej!


Är en ganska inbiten vandrare, gick högakusten leden för cirka en vecka sedan och jag måste säga att jag blev besviken.
Visst har leden några jätte fina platser också, slåtterdalsskrevan, hålviken, skulleberget m.m
Men det jag blev besviken på är att stora delar av leden går mitt in i skogen eller på en väg, något som inte jag uppskattar.
Leden i sig är ganska lätt att gå, några riktigt steniga partier finns i och för sig i skulleskogen men inget riktigt besvärligt.
Men gillar man havet och inte har varit vid högakusten så måste leden i allafall få godkänt.
Men ett stort minus skall jag dela ut, på vissa ställen försvinner leden helt spårlöst och kartan vi hade var knapphändig(köpt på plats) så bättre skyltning skulle det ha varit.


/Mattias
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.