grönlands vax

Ja men visst.. Grönlands vaxet funkar utmärkt på M90. Tänk dock på att bara vaxa utsatta ställen, eftersom det blir ganska "tätt" av många lager vax.
Kläderna återfår mycket av sina ursprungs färger när du behandlar dom, så du kommer att se ut som nyinryckt..

Lycka till :)
 
Jag vet:
Grönlandsvaxade M90 byxor maste vara för skogsakande telemarkare som inte vill synas sa väl.

Hälsn.

Stefan, som har ett par ovaxade M90, men aldrig tänkt pa att använda dom till skidakning.
 
Grönlandsvax: Gammalmodig kletig substans som är svår att jämt stryka ut över ett plagg men trots det används som impregnering av bakåtsträvande traditionalister :) Och så är det ju rekommenderat av företaget med den röda räven...

M90: Hopplöst otidsenliga byxor för telemarksåkande men så utbredd bland de som gjort lumpen att du säkert kan hitta reservdelar i snart sagt varje buske ute i landet.

Nu vet du Lavinfaran :)
 
Friluftstolk med stilpoäng...

Buda; sa:
Grönlandsvax: Gammalmodig kletig substans som är svår att jämt stryka ut över ett plagg men trots det används som impregnering av bakåtsträvande traditionalister :) Och så är det ju rekommenderat av företaget med den röda räven...

M90: Hopplöst otidsenliga byxor för telemarksåkande men så utbredd bland de som gjort lumpen att du säkert kan hitta reservdelar i snart sagt varje buske ute i landet.

Sa någon nåt om humor (eller självironi?)...
 
maths; sa:
funkar det med grönlands vax på m90 byxor?
eller vad ska man ha?

Hej Maths!

Ja. Grönlandsvax fungerar, enligt tidigare beskrivning.

Men det finns andra och bättre alternativ, både vad gäller val av byxor (för friluftsliv i allmänhet och telemark eller vintersport i synnerhet) och val av impregnering för fältbyxa 90.

På regementet i Arvidsjaur, där soldaterna på gott och ont tvättar sina persedlar själva, har vi använt ett kombinerat tvätt- och impregneringsmedel. Det fungerar relativt bra. Ring växeln 0960-150 00 och be att få tala med adjutanten vid värnpliktsskvadronerna, eller serviceförrådet. De kan hjälpa dig vidare.

"Imprenex" (om jag inte minns helt fel) är ett annat medel som också kan användas i tvättmaskin eller med blötläggning. Min erfarenhet är att det faktiskt fungerar riktigt bra - i balansen mellan tätt och inte för tätt. Det finns fler likvärdiga produkter ute i butikerna, även de avsedda för Gore-Tex (om det är ett par sådan fältbyxor du mot förmodan har!).

Jag är osäker på hur många i den svenska värnplikts- eller officerskåren som verkligen impregnerar sina fältbyxor inför och under vinterbruket. Det är nog snarare så att det är skönt med en byxa som inte är tät, och på så vis kommer överdragsbyxan till sin fulla rätt - enkel att borsta eller slå av snö ifrån. Och enkel att frystorka under längre färder i vinterlandskapet.

Vänligen,
Claes
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.