• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Gräsklippare

Stiga är helt ok.
SL 46 TR Combi en Selekta blev mitt val i år. Min budget tillät inte mer, annars hade det blivet en Stiga. Men jag är rätt nöjd ändå.

Glenn
 
Stigan är riktigt fin, min granne har en sådan. Jag kör skottsäkert med en klippo PRO 19. Klippte nyss 1500kvm på runt 30-40 min. Mulchkniv gör dock att jag måste klippa lite oftare. Bra blir det
 
Har varit runt och tittat på olika märken, modeller och prisgrupper. Har nu hittat en Partner P50-450SM på Jula, den har ej drivning. Den har Briggsmotor.
Är det tungt att gå utan drivning? Tomten är någonstans mellan 500-700 kvm.
 
Har också funderat på en Klippo Free. Tystare blir det naturligtvis och inga avgaser.
Är Klippo Free mycket tyngre att gå med än en Klippo med motor som inte är självgående?
20 kg skiljer mellan dessa.
Att gå på butiksgolv och prova dessa båda är ju en sak men hur är det på en gräsmatta som bjuder en hel del motstånd?
 
Tack för alla svar!
Jag börjar med att prova en handjagare för att se om det räcker, en Klippo Free eller en liknande modell från Husqvarna.
 
Jag har en Klippo sedan många år, svärgubben hade en Stiga , och det var en väldigt stor skillnad på dem. Klippon är ca 40 gånger lättare att hantgera, köp en sån, den varar nog livet ut.

Stefan
 
Klippo är den klart överlägsna motorklipparen på den svenska marknaden. Vanliga handdrivna klippare som man skjuter fram för egen hand utan motor fungerar dom med förutsatt att den klippbara ytan inte är så stor. Samt det viktigaste - att inte gräset är för högt.

Här är en sida om Klippos bäste klippare KLIPPO EXCELLENT H med Hondamotor.
https://www.oland4ever.com/klippo-excellent-h

Det finns egentligen bara en motorklippare som är något bättre och det är ovanstående och det är PRO-versionen av ovanstående. Då heter den KLIPPO PRO 19.

Enda nackdelen sedan några år tillbaka är att Husqvarna köpte varumärket Klippo (2007 tror jag det var) och numera är Klippo skrotad för gott då Husqvarna helt köpt Klippo och låtsas att deras Husqvarnaklippare är likvärdiga med gamla Klippo. Vilken den naturligtvis inte är.

Någon som har en gammal Klippo ståendes och vill bli av med den kan kan kolla in den här sidan:
http://klippo-grasklippare-kopes.oland4ever.eu
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.