gps-fundering

Jag funderar på om det är möjligt att med en vanlig papperskarta sitta och räkna ut gps-koordinater för inmatning i en gps-maskin eller om man måste ha en digital karta i en dator för att få vettigt resultat.
 
supinum; sa:
Jag funderar på om det är möjligt att med en vanlig papperskarta sitta och räkna ut gps-koordinater för inmatning i en gps-maskin eller om man måste ha en digital karta i en dator för att få vettigt resultat.

Går gör det väl, men det blir ju inte lika noggrant men för större "vägmärken" i naturen kan det ibland vara praktiskt.

/David
 
Kartförlaget som ingår i Lantmäteriet har en liten mätmall ( bankkorts storlek ) som du använder på en vanlig karta för att få ut de sista siffrorna i koordinaten. Kostar ca: 25:-. Den finns säkert att köpa där du köper dina kartor.
Staffan.
 
Staffanln; sa:
Kartförlaget som ingår i Lantmäteriet har en liten mätmall ( bankkorts storlek ) som du använder på en vanlig karta för att få ut de sista siffrorna i koordinaten. Kostar ca: 25:-. Den finns säkert att köpa där du köper dina kartor.
Staffan.

Det låter intressant. Det kanske finns varianter som är lite större och mer skrymmande men i gengäld exaktare... ...eller är det kanske data-karta som gäller....


mvh David s
 
supinum; sa:
...eller är det kanske data-karta som gäller....
Detta är GPSéns moment 22. Du kan inte med nogrannhet navigera mot en waypoint förrän du varit till platsen för waypointen och fått dina X/Y koordinater :-] Men visst kan man mäta på papperskarta, lägga dit waypointen manuellt och knalla över och ersätta den sedan. Det är säkert lika noggrant som kompassnavigering. Vad gör man om man är ute och inte har tillgångt till sin dator och den digitala kartan, om man nu har en sådan? // Roland
 
mät o räkna

Är ditt mål mitt i rutan som begränsas av 650097-98 och 147578-79 så mäter du bara med linjalen.
Absolut mitt i så blir koordinaterna 650097500 -147578500 halvvägs till mitten så blir det ju
650097250 - 147578250 och 650067750 -147578750 uppe i andra delen av rutan.
10 mm ger dig ju dom sista 500 och 5 mm blir 250 osv.
Har jag rört till det nu?


Tänk bara på att kartans onogrannhet är minst lika stor som din GPS.s
 
Passare

Alla som någon gång lärt sig använda sjökort vet att man ska använda en passare. Största risken för fel är att man matar in någon siffra fel i GPSen, så var det i alla fall för mig när jag använde mig av optisk-mekanisk överföring.

Om du i stället använder forum Navigering, så ökar nog chansen till bra tips.

Per Brune
 
Jag testade mig själv och plockade ut koordinater på kartan och gick till motsvarande plats. Bommade med ett 100 meter varje gång.....Duger dock ganska bra tycker jag, men man hittar ju kanske inte till stugan i toktjock dimma direkt.......

/P.D
 
Jag glömde det mest väsentliga

Om du använder svenska landkartor från Lantmäteriverket ska GPSen vara inställd på kartdatum RT90 och visningsformat Rikets Nät (Swedish Grid), annars blir det garanterat fel.

Vissa nyare Garmin modeller har ett visningsformat som heter RT90 se t.ex. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20635 som ska vara bättre än RT90 och Rikets Nät.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emmsann GPS i Himalaya? Trekking 8
supinum gps-mottagare eller Palmpilot? Trekking 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.