Gotska sandön

Åh, Gotska Sandön! Får alltid en spontan vill-tillbaks-känsla när jag hör ön nämnas.

Missa inte Franska bukten. Det är den strand som ligger långt från lägret och eftersom folk i allmänhet är ganska lata är det få som orkar gå dit (7-8 kilometers promenad om jag kommer ihåg rätt). Vi hade tvåkilometersstranden helt för oss själva i flera timmar.

Missa inte lugnet. Ta chansen till total avslappning i en otroligt avstressande miljö. Big No-No för mobiltelefon. Fimpa klockan (men det var ju det där med färjan...).

Sen ett praktiskt måste:
- Missa inte att ta med mat. Det finns inget att köpa.

Go tur!

//Anders
 
Man bör inte heller missa att ligga på svaj på läsidan med egen båt typ hundra meter ut från den långgrunda stranden och sedan använda sin tvåhundrakronors badjolle för att ta sig mellan båten och land och göra vandringar på eller runt ön. :)

Med bra kondition kan man vandra längs stranden runt hela ön på en dryg halvdag. Men sanden är tunggången så man får ännu bättre kondition efteråt. En överraskning för mig var annars att se ut över ett stort parti frodig lövskog från utsiktspunkten Höga åsen.
 
Ja, det där med vill-tillbaka-känsorna så snart Gotska Sandön nämns känner jag väl till. Det finns mycket att se ... men ta också tillfället att njuta över att vara mitt ute i Östersjön utan motortrafik, tidspassning (annat än båten) eller annat störande.

En vandring ner till Franska Bukten är väl värd tiden. Det finns en del intressant att se på vägen ... bl.a.gammalt restaurerat torp med intressant och delvis brutal historia (kommer inte på namnet nu).
Sälarna på östra udden liksom Döda Skogen är också sevärda.
Prata med tillsyningsmannen så får ni mycket bra information och en hel del historia om ni vill ... och en trevlig pratstund dessutom ... de två par som alternerar är båda mycket trevliga.

Lycka till! (måste dit igen jag också!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Gotska Sandön Naturområden 16
1145 Gotska Sandön: hur ta sig dit off season? Naturområden 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.