Gore-Tex Specifikationer

Har googlat lite och undrar vart man kan hitta "vattenpelar/andas" specar på Gore-Tex membranet?

Andra tillverkare är ju oftast snabba med att skriva ut och skryta med sina siffror, men jag har svårt att hitta någon info om just Gore-Texen. Har bara hittat denna (http://www.ellis-brigham.com/performance-fabrics-glossary.htm) som skriver att XCR klarar 45000 men det låter lite som fantasisiffror, och varför skulle inte Gore-Tex använda detta i sin marknadsföring, det skulle ju ge dom ett stort övertag.

Tackar för hjälpen på förhand!

MVH
 
Andning och vattenpelare

Andning
Gore-Tex Pro Shell som andas bäst av Gore-Tex varianterna i dagsläget ligger mellan 3-6 RET beroende på vad membranet lammineras mot.
Det är de absolut tunnaste jackorna som har 3 RET, papperstunna 2-2,5 lagers jackor skulle jag gissa på.

Ju lägre RET ju bättre andas membranet, tjockare tyg ger sämre andning.

Gore-Tex XCR kommer ner i 5-6 RET som bäst.

Event ligger på 4 RET i de tunnaste plaggen.

Gore-Tex "Softshell" och windstopper fleece ligger på 8-10 RET.


Vattenpelare
Gore-Tex vattenpelare varierar oxå mellan de olika varianterna:

Classic 28 000 mm

XCR 45 000 mm

Hittade inget för Pro Shell


http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/4480/v/1/sp
 
Tackar för ditt svar!

Hur (om man kan) översätts RET till g/h som man ser att de flesta membran speciferas efter?

MVH Markus



Andning
Gore-Tex Pro Shell som andas bäst av Gore-Tex varianterna i dagsläget ligger mellan 3-6 RET beroende på vad membranet lammineras mot.
Det är de absolut tunnaste jackorna som har 3 RET, papperstunna 2-2,5 lagers jackor skulle jag gissa på.

Ju lägre RET ju bättre andas membranet, tjockare tyg ger sämre andning.

Gore-Tex XCR kommer ner i 5-6 RET som bäst.

Event ligger på 4 RET i de tunnaste plaggen.

Gore-Tex "Softshell" och windstopper fleece ligger på 8-10 RET.


Vattenpelare
Gore-Tex vattenpelare varierar oxå mellan de olika varianterna:

Classic 28 000 mm

XCR 45 000 mm

Hittade inget för Pro Shell


http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/4480/v/1/sp
 
Teori och praktik

Skulle tro att SPI kan svar på det men rent praktiskt så andas alla laminattygerna för lite. Pröva själv med 15 kg på ryggen i en hyfsad uppförbacke och normalt tempo ca 500m! Blir du blöt är du normal och förblir du torr är du att grattulera för då tillhör du det fåtal som svettas tillräckligt lite för att mex-tex skall fungera........Ut och pröva! De flesta här på sidan har sin mex-tex i packningen, gissa varför......
 
Hej

Enligt en artikel/reklam! så används värden 45000mm och dess andning till 15000g/m2/24 tim.

Lite OT men jag har för mig att Vaude i en reklam uppgav sitt material till 80000mm, tyvärr kommer jag inte ihåg "andningen".
 
En fråga som gäller just materialet som man lägger Gore-Tex till. Var det inte så att det finns endast 8(9) yttertyg som var/är godkända att använda enligt Gore-Tex? Detta läste jag för många månvarv sedan:)
 
En fråga som gäller just materialet som man lägger Gore-Tex till. Var det inte så att det finns endast 8(9) yttertyg som var/är godkända att använda enligt Gore-Tex? Detta läste jag för många månvarv sedan:)

Exakt antal tyg som Gore erbjuder vet jag inte, men de har en uppsättning som tillverkarna får välja ifrån. Vissa tillverkare väljer dock sina egna tyger som de laminerar membranet emot, t.ex. Arc'teryx som inte tyckte att det Gore erbjöd passade dem. Uttalandet finns i en video på YouTube där delar av ledande personer från Arc'teryx pratar om just detta. Sök så hittar ni säkert.
 
gore tex

Hej

jag har köpt en tierra pacman jacket som kostar 2.999 (2008-08-04) och har redan fått problem med den.

Jag har tvättat den med loft tech wash och sedan tx direct was-in,som man ska och den bara suger åt sig vatten när det regnar.
Nu har jag lämnat in den på reklamastion och ingen verkar vilja ta sitt fulla ansvar att lösa problemet vad tyckert du att jag ska göra eller om du känner någon som vet. är jag väldigt tacksam.

tack på förhand

blixsten25
 
Senast ändrad:
Fast vattnet går väl inte igenom jackan, utan är det inte bara yttermaterialet som suger åt sig vattnet? Konstigt att det suger så om du impregnerat det enligt konstens regler.
 
Förutsätter att det är som Ödemark misstänker, dvs att det är yttertyget endast som suger åt sig vatten.
Numera tillämpar jag en metod som jag blev rekommenderad av Arcteryx.

#Impregnera i ljummet vatten i balja motsv istället för i maskin.
#Trippla rekommenderad dos impregneringsmedel. (jag kör med TX-direct)
#Efterskölj INTE.
#Värmebehandla/torka i torkskåp/tummlare.

Detta fungerar fint men i långvarigt eller kraftigt regn kommer du alltid få fläckar eller områden där tyget såsmåningom börjar absorbera lite väta, dock aldrig genomdränkt överallt som du blixsten25 verkar få.

Meddela gärna resultatet av reklamationen och Tierras ev svar.

Lycka till
 
Blixsten25

Hej

tack för tipsen men jag undrar min jacka får man inte torka i torktumlare eller torkskåp.

tierras svar att det var ett reklamations fel från fabrik och jag ska få ett tillgodo kvitto på jackan med tio% prosent avdrag men det var jag inte nöjd med för att jag tyckte att jag skule få en ny jacka och konpensation för att jag tvättat jackan med deras prudukter och inpregnerin.och det gick det med på. så nu ska jag få en ny jacka.
 
Fast vattnet går väl inte igenom jackan, utan är det inte bara yttermaterialet som suger åt sig vattnet? Konstigt att det suger så om du impregnerat det enligt konstens regler.

Nej vattnet går inte igenom men den suger åt sig som bara den med nu ska jag få en ny jacka efter många om och men. nästa gång ska jag nog tänka litte exstra innan jag köper en Gore Tex jacka. Om jag någonsin gör det.

MVH

Blixsten25
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.