Göra tumhål i fleece?

Hej

Har just köpt en fleecejacka utan tumhål.
Skall fixa dit egna har jag tänkt.
Hur ska jag göra för att få bäst resultat?
Det är ingen windstopper.

MVH Magnus
 
Köpte också en fleece för ett litet tag sen och hade själv samma problem. Jag gick på en tygaffär och köpte ca 30cm armmudd. Kostar ca 100 SEK/m. Vik dubbel, klipp till i lagom omkrets, sy ihop men lämna hål för tummen (för mig ca 7cm). Sy fast på fleece tröjan. Svårare än så är det inte. Efter detta får du en helt ny underbar fleecejacka. Lycka till!
/m.v.h. rojo

manke; sa:
Hej

Har just köpt en fleecejacka utan tumhål.
Skall fixa dit egna har jag tänkt.
Hur ska jag göra för att få bäst resultat?
Det är ingen windstopper.

MVH Magnus
 
Armmuddar är ju gjorda av bomull. De absorberar vatten duktigt och blir kalla och fuktiga länge. Det kan vara värt att tänka på innan man syr dit dem.
 
Tumhål till tumband

Kamraten har löst det hela med att sy dit ett band som en ögla som tummen passar i. Bandet till öglan kan kanske vara 10-12 cm och ser till att jackan dras fram över delar av handen och att den täcker handleden fint. En av fördelarna med konceptet är att det är lätt att prova sig fram (tex bandlängd och placering) utan att göra stora ingrepp i jackan eller investeringar. Jag som har tumhål i min Tierrafleece funderar faktiskt om inte tumband skulle kunna vara bättre (fyller exvis inte upp handske eller tight ärmöppning).

// Patric
 
Ovanstående låter som att problemet är grundat på ett basalt konstruktionsfel... Min erfarenhet säger att ett värmande ytterplagg (bussarong/fleecejacka etc.) skall ha tight ärmslut och så långa ärmar att man kan krama sig själv utan att ärmarna åker upp nämnvärt. Man har så mycket ytliga blodkärl i handleden att man inte har råd att släppa in en massa kyla varför ett vitt flaggande ärmslut i mina ögon ter sig som ren idioti och att tumhål är en nödlösning för att på enklast (läs: billigast) tänkbara sätt skydda mot kyla.

En aning hårda ordalag kan tyckas, men med tanke på att slika plagg bärs av personer med erfarenhet av typiskt kalla aktiviteter (vinterfiske etc.) anser jag mig ha visst stöd för det.
 
Min version

Ifall ärmarna är tillräckligt långa för riktigt tumhål istället för ögla så kanske du har nytta av mitt tips. (Iofs har jag aldrig testat ögla så jag ska väl inte vara snar att döma, men det låter inte så bra i mina öron.)

På de fleecetröjor jag sytt själv har jag i ärmslutet klippt upp ett jack på ca 4 cm (beroende på hur stora tummar du har etc =)) Givetvis kollar man först var på ärmslutet tummen kommer så att man inte behöver vrida ärmen. Sedan kantar man med nåt som helst är töjbart och syr nedre kanterna (hörnen?) på jacket över varann. Förklaringar är inte min starka sida, men modellen har jag tagit av fleecejacka med färdiga hål.

Lycka till!

/Malin
 
Jeobald skrev:
"... Min erfarenhet säger att ett värmande ytterplagg (bussarong/fleecejacka etc.) skall ha tight ärmslut och så långa ärmar att man kan krama sig själv utan att ärmarna åker upp nämnvärt. ... "

Min tanke (ej om tumhål/tumband) utan om tighta armslut:
Min högst personliga åsikt är att jag föredrar fleecejackor vars ärmslut inte är tighta - ty med dessa är det alltid varmt. Jag föredrar lite luftigare slut som gör det möjligt att vädra & kyla. Dock kan man med tillräckligt långa armar (eller med tumhål/tumband) dra fram ärmslutet hela vägen och med skaljackans ärmslutsjustering se till att de fina blodkärlen inte kyls ned i onödan.

Fridens liljor!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.