Göra en egen kåsa? Träkåsa?

Jag värdesätter riktigt kaffe på turen. Det brukar betyda kok-kaffe över öppen eld i min lilla trangiapanna. Skulle dock vilja ha en schyst träkåsa att dricka ur. Har sett att naturkompaniet har en rätt snygg variant för 399:- men jag skulle nog helst tillverka en på egen hand. Någon som vet hur man bör gå tillväga och vilket träslag man bör välja?

Tar gärna emot tips om var man kan köpa färdiga träkåsor också.
 
Hitta en björk med en hyfsad vivel på, hitta markägaren och få tillstånd ta vara på viveln. Skaffa två Frost skedknivar, finns hos CO. Spänn upp viveln i en bänk och tälj loss, utsidan täljer du oxkså, när väggtjockleken är jämn och du är nöjd, slipa med 3Ms slipduk, CO igen. Slutligen linoljar du den, linolja till lägst pris har Biltema.

Go tur
 
Virveln kallas oxå för vril (Vet in om det gäller överallt dock). Men det är ganska viktigt att torka den ganska länge, annars är risken större den spricker. 3 år brukar rekommenderas (rätta mig gärna om ni har andra åsikter! Detta är vad jag har hört). Har själv använt vanlig björk oxå, även om det inte blir lika fint så funkar det lika bra... Kanske bra att öva sig på det innan man ger sig på en riktig vril.
 
Färsk vril

Jag har gjort någon gång i färsk björk vilket är enklare, den blir stenhård när den har torkat.

Om du jobbar i färskt virke måste du hålla den fuktig under tiden, stoppa i plastpåse, etc.

När kåsan är tunnväggig torkar den snabbare och risken att den spricker är mindre. Men den kan bli lite deformerad när den torkar. Jämför med att svarva i möbeltorrt respektive färskt virke.

Men som sagt torka den inte supersnabbt då kan den spricka, men tre år verkar lite overkill...

Det finns även microvågsugnsmetoden för torkning om man är otålig.
 
Jag har gjort två egna. Den första lämnade jag vid min läromästares grav - en av mina farbröder. Jag var bara 17 när han lärde mig göra kåsor i björkvrilar.

Såga till formen grovt i rå björk. Bestäm linjen på ovandelen och kolla så att du får 'skålen' i mitten på vrilen.

Rita upp var du vill ha 'skålen' och gräv ut den. Malla gärna så du får samma form om du vill ha det.

Såga mer på utsidan och skär ner så den blir så tunn som du vill ha - använd mall även här. Lämna bara slipmån men den måste vara så tunn så den ger efter när du trycker ihop 'skålen. Forma även till skaftet.

Hinner du inte allt på en dag förvara svalt i plastpåse sätt gärna in en fuktig trasa.

När kåsan skall torka så måste den göra det i rumstemperatur, smörj in kanten och ändträn med margarin.
 
färskt fuktigt trä är mjukare och trevligare att slöjdaän torkat. prova att dra loss fibrer med tång, då ser man hur materialet är uppbyggt...riktigt vassa verktyg, den som använder slippapper fyller träytan med små hårda korn som slöar alla eggverktyg som vill tälja mer...försök ta bort så mycket som möjligt på en gång....när du börjar tappa lusten gnider du in träet med potatis mos eller liknande och stoppar i en plastpåse...rå linolja tills träet är mättat
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.