• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Gör dein egen cider [Guide]

Vill bara rekomendera dena guiden jag hittade för att tag sedan hur man gör sin egen cider.
Här: http://www.home.no/mrcdr /


Jag gjorde min första päroncider förra veckan, smakade helt okej. rekomenderar er att köra päronsmak, det var skitgott!
Blev ganska starkt men man klagar inte :)

ja, det är helt lagligt så länge det är underr 20%
 
Fast det har ju absolut inget med cider att göra, bara för att det råkar vara smaksatt med äpple eller päron. Varför inte göra riktig cider, med vildjäst äpplemust i stället?
 
Det där är ju bara smaksatt mäsk?

Såvitt jag vet är det dessutom olagligt att jäsa sånt där eftersom fruktinnehållet är för litet. Måste om jag inte minns fel vara minst 15% råsaft från frukt för att det skall vara lagligt.
 
Vill bara rekomendera dena guiden jag hittade för att tag sedan hur man gör sin egen cider.
Här: http://www.home.no/mrcdr /


Jag gjorde min första päroncider förra veckan, smakade helt okej. rekomenderar er att köra päronsmak, det var skitgott!
Blev ganska starkt men man klagar inte :)

ja, det är helt lagligt så länge det är underr 20%
Inget o fjanta runt med om det är lagligt eller inte, till eget drickande så är väl det Ok
peter
 
Du kan ju tycka att lagar är något att pissa på men så finns det ju forumregler...
Jaq tror inte forumreglerna kan sätta sig över att upplysa om saker lagliga som såväl olagliga, det blir ju olagligt då man först genomför det olagliga...
Det är ju upp till var och en vuxen att ta reda på om man får göra det eller det, eller hur?
peter
 

avslutad210712

Gäst
Jaq tror inte forumreglerna kan sätta sig över att upplysa om saker lagliga som såväl olagliga, det blir ju olagligt då man först genomför det olagliga...
Det är ju upp till var och en vuxen att ta reda på om man får göra det eller det, eller hur?
peter

Tja jag fick i alla fall en reprimand när jag upplyste om att diverse saker finns att ladda ner (utan att tala om hur man gör) så jag gissar att det blir bannor för det här också ifall någon anmäler det till forumvärdarna. Och varför skulle inte forumreglerna kunna sätta sig över att upplysa om saker oavsett om de är lagliga eller ej? Den som driver ett forum bestämmer väl själv vad de anser ät tillåtet eller ej.
 
Jag tror den där cidern smakar rätt så mycket räv faktiskt. Läste på flashbacks forum om de som testat det där receptet och det var ingen höjdare tydligen. Nä tacka vet jag en god cognac! :)
 
Som sagt var, det där är ju bara smaksatt mäsk i princip. Vanlig bakjäst ger ingen god cider, det ska vara ale-jäst eller möjligen vin-jäst för att få bra cider.

Och för att det ska vara "riktig" cider så ska den vara gjord på ren äppelmust (klass B cider får vara balanserad med lite tillsatser för syra och pH har jag för mig).

Det är faktiskt inte så mycket svårare att göra riktig cider än det där skräpet, äppelmust och riktig jäst räcker. Men för att det ska bli bra måste man ha vettigare utrustning, damejeanne och jäsrör t.ex., och desinficera grejerna ordentligt.
 
Alkohollagen ändrades 1994, så det är helt och hållet lagligt att tillverka till exempel maskrosvin. Något krav om mängden fruktsaft finns inte längre kvar. Rimligen är det också tillåtet att tillverka mäsk, så länge det inte är uppenbart att den skall användas till sprittillverkning (varför man nu vill dricka mäsk?).
Om jag inte minns fel är den övre gränsen 22 volymprocent alkohol för att ska få kallas vin det man tillverkar.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19941738.HTM
 
Ah, men såhär står det ju:

2 § Med sprit förstås en vätska som innehåller alkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Med tillverkning av sprit förstås varje förfarande, varigenom alkohol i sådan koncentration framställs eller utvinns. Vin, starköl och öl anses dock inte som sprit. Inte heller utgör framställning av sådan dryck tillverkning av sprit.

och

1 § Sprit och spritdrycker får inte tillverkas utan tillstånd (tillverkningstillstånd).
samt
2 § Vin, starköl eller öl får inte tillverkas utan tillstånd om det inte gäller tillverkning i hemmet för eget behov.

och

5 § Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl.


6 § Med starköl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne och som innehåller mer än 3,5 volymprocent alkohol.
Med öl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne och vars alkoholhalt överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent.


Man får med andra ord inte tillverka annan sprit än vin, öl och starköl själv.


Maskrosvinet kommer väl in där under "andra växtdelar", men det tror jag fanns med förut också. I den gamla vinbok jag har (av Harry Edelmann) står det att han inte tagit med recept på mjöd eftersom det är tveksamt om honung räknas som växtdelar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.