Glaciären barsmält ovanför Tarfalasjön

FYI
Jag måste säga att det är absolut inget att rekommendera för gemene man att ta sig mellan Kuopervagge och Tarfala med packning. Snön på glaciären är smält och det är blankis vilket medför att det blir lätt klättring med sprickorna nedanför...
Jag var själv uppe vid "Svarta sjön" den 11 aug utan packning med Tarfalastugan som utgångspunkt. Men att kravla på mycket branta och blöta klippor utmed iskanten användandes både händer och fötter hade inte jag gjort med packning om man inte har tidigare vana av svåra passövergångar. Och absolut inget anlag för svindel.
 
Ehh.. stegjärn?

Hmm...

Rörde det där inlägget klättring på/vid glaciär utan stegjärn?

Nåja, som glad alpklättrare har jag ingen som helst koll på Svenska fjällkedjan, hur är säsongen däruppe nu, Är det nån snö kvar? Vilken kondition har Halspasset? Nygrens? Silhuetten? Var hittar jag en bok som beskriver turerna, jag har förstått att nån förare lär jag inte hitta...

Är det nån som har funderat över några nyturer på själva Keb? Borde finnas en del väggklättring som inte är gjord, förstås värdeLÖS men ändå.

Vad härligt att få ställa en riktig nybörjarfråga, jag kan verkligen inget om de där bergen ... Hur mycket farligare är ett svenskt oväder jämfört med ett franskt?

Kramsnö

Niklas

OJ! Fel forum... Äsch!
 
Sverige endast svenska oväder har...

Intressant med glaciären, gick själv ner där för en månad sedan och pulsade då i snön.

Klätterguider i pappersform borde väl kunna hittas, om inte på annat sätt så genom kontakt med fjällstationens guider.

Apropos svenska och franska oväder:

Svenska oväder klarar man bara om man har ett Hillebergtält :). Observera dock att Hillebergtält bara fungerar i Sverige, ej i andra berg :0).

/J.
 
stegjärn krävdes

Pratade med några som gick Kuopervagge-Tarfala omkring 16/8 och de behövde stegjärn för att ta sig ner från svarta sjön mot Tarfala.

Så kan det vara snöfattiga vintrar i kombination med varm sommar.

MVH Mats
 
andra hållet...

Vi gick från Tarfala över passet till Koppervagge 12/8 och det gick men stegjärn hade varit trevligt helt klart. Enligt stugvärden skulle det inte vara några problem och guiderna i Kebnekaise som jag mailade sa att det var lugnt (dock rätt länge sedan nu). Vi klättrade så snart det var möjligt upp på berget intill för att minimera tiden på det hala snöfältet. Det gick bra men stegjärn hade varit bättre! Jag skulle absolut inte vilja gå passet åt andra hållet utan stegjärn i år i alla fall......

/Andreas

PS. Mats...jag kommer med en rapport från keb....snart...jag lovar :)
 
Tja ganska avsmält

Jag kommer precis från en tur i Tarfala/Keb, Nygrens osv. och får säga att att glaciärerna uppe i Keb är ganska avsmälta. Den snöfattiga vintern i kombination med en relativt varm sommar ger en isig ovansida på glaciärerna. För min del är det bra så mycket trevligare bara man har utrustningen för det hela. Sprickorna var ju helt synliga nästan överallt och det gör ju turen säkrare. Däremot är ju glaciären, som aftobladet precis skrev, isig :) vilket kan medföra halkningar/rutschningar om man är oförsiktig. Men om man planerar en glaciärvandring kan det ju vara bra om man tar med sig utrustning för en såda också. Däremot skulle inte ens jag vilja dra med mig stegjärnen för den korta biten i kanten på leden upp till svarta sjön, men det verkar vara mer eller mindre nödvändigt just nu, tyvärr.
 
olyckan på Storglaciären

enligt vad jag läste i Aftonbladet om olyckan på Storglaciären så hade de väl full glaciärutrustning ?
eller menar du Micke att de saknade nåt ?

Mats
 
Nej!

Jag vet inte mer om olyckan än vad som har stått i tidningarna, dvs mycket litet och jag har ingen anledning att antyda att denna gruppen inte kunde sina saker, det gjorde de säkrert. Det låter bara som om de hade oturen att kliva lite fel. Vad jag har fattat hade de både utrustningen och kunskapen att själva ta sig upp ur sprickan. Men tyvärr hade några små skador uppstått, varför de fick hämtas med helikopter, ändå.
 
Enligt NSD hade alla korrekt utrustning

Jag var ju personligen inte där och vet alltså inte med säkerhet vad som har inträffat men låter det inte lite konstigt att en person som halkar kan dra ned fyra andra i fallet om alla dessa hade stegjärn på fötterna?

Vad vet jag...
 
PROVA!!

Testa själv får du se... Är glaciären barsmält och det finns lite slack i systemet är det kört. Möjligen kan man få stopp om alla är blixtsnabba ned i selfarrest position men annars är pärlbandet i aktion. det trista är att om man väl själv får stopp på sig så rycks man snart med i den glada dansen av sina replagskamrater. Faller man på is utan mellansäkringar är det snabb "self-arrest eller no arrest" som gäller!

MVH

JohanC
 
Spekulationer

Jag kan ju också bara spekulera i hur olyckan gick till. Tids nog kanske vi kan få veta något av någon som var med. Men jag gissar att olyckan skedde på den sista delen av Storglaciären på väg upp mot sadeln mellan den och Björlings. Där är det brant nog att ett fall skulle kunna innebära en lång rutschkana, även för ett helt replag med stegjärn och yxor. Och när jag var där fanns också en spricka precis vid foten av det branta partiet, bred och djup nog att falla i. Som sagt spekulationer...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.