Gisuris

Hej, på fredag tar jag och 6 vänninor oss upp till Änonhjalme, vi ska till Kisurisstugan på en kort tur, 2 nätter. Vi hade en träff igår för att snacka ihop oss och planera mat osv. Då slår det mig att dessa människor är totalt ovetande om vad som väntar dem. Det visade sig att ingen av dem har burit ryggsäck med lite tyngd i, någonsin. Än mindre varit närmare fjäll än Dundret. Hjääälp!
Snabbt som attan föreslog jag att vi skulle skippa toppbestigningen av Akka som var tänkt från början och istället sova båda nätterna i Kisurisstugan.
Eftersom jag längtar tillbaka till Sarek så vill jag gärna passa på att kika in i Routesvagge och min fundering är om någon gått runt Gisuris. På kartan ser det ut att vara en ganska behaglig terräng men om jag minns rätt så såg det ganska brant ut, åtminstone från Niak sett. Men vad tror ni, vågar jag släpa med mig tjejerna och orkar de runt på en dag?

Ja du kan gott ta med dig alla dina kompisar upp på Kisuris. Vilken fin idé!!
Kisuris är faktiskt ett jättebra ställe att gå upp på. Dels är det en fin topp att promenera runt på. Det finns mycket att se däruppe. En fin sjö. En vacker liten glaciär. Stora egendomliga långa klippblock just uppe på toppen som ser ut som raserade pelare. (jag träffade en gång tyska turister däruppe, som trodde dessa jättestenar var rester av ett forntida vikingatempel. Folk tycker ju så mycket.)
Folk hetsar mot toppar i Akka och mot Sarek, men att ta sig tid och gå upp på det här väldigt, väldigt vackra fjället verkar få göra.
Att sedan bara gå runt det är fint. Det finns mycket vackra tältplatser runtom i dalarna där. Dessutom är ni ju i Sarek.
Stanna och njut. Vandringar behöver inte vara så långa.
Men, Du skriver om en dag.. Tyvärr. Ska ni gå runt där och upp på toppen så är det en betydligt längre sträcka än ‘en dag’
Med hälsning,
Anders

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg