Tältplatser mellan Akka och Gisuris?

Hej,

Kommer i sommar att gå in i Sarek från treparksmötet strax före Gisuris, och har en fundering jag skulle vilja få utredd.

Eftersom det är lite osäkert när jag kan börja vandra på förstadagen, så vet jag inte hur långt jag når innan det börjar bli dags att sova. Jag undrar om det, terrängen till trots, går att hitta tältplatser i närheten av leden, med lite tid och god vilja?
 
Instämmer med föregående, tror att mygg och knott är största svårigheten. Om du genar upp mellan Snj... och Akka finns förstås finfina tältplatser på hyllorna (förmodligen tillräckligt med plats för hela svenska försvaret... :)).
 
Tack så mycket för svaren, borde nog ha varit lite tydligare med att jag inte hade tänkt försöka mig på genvägen, då jag inte har någon större lust att ge mig på det vad som det innebär.

Men då verkar det alltså som att det går att hitta en någorlunda godtagbar tältplats längs leden (hade inte väntat mig att det skulle finnas några lyxplatser, så det var väl som jag hade trott).

Tack för hjälpen, alla.
 

avslutad210712

Gäst
Direkt efter bron över Vuojanätno finns det fina tältplatser när du tagit den branta stigningen. Minns inte hur det var mellan Kisuris och bron men har för mig att det var en hel del vegetation där men det går säkert att hitta en del tältplatser ändå.
 
På den här bilden ser det ut som om vi hunnit fram till Sjnjuvtjudis nordvästra sida och den terrängen tycks inte vara så mycket att trotsa. För övrigt har jag inget minne av att det skulle vara besvärligare än någon annan fjällbjörkskog.
 

Bilagor

  • 018.jpg
    018.jpg
    56.8 KB · Visningar: 398
Antar du ska gå i Ruotesvagge,då är det fina ytor om du går över bron och upp en bit längs snjuftjudis jokken
 
Nordväst om Sjnjuvtjudis (som sagt), strax efter det att leden passerat en större myr och gjort en skarp sväng finns en mindre platå med goda tältytor (se bild). Annars finns en rastplats vid "Jåkkjåkken" (den som kommer från Sjnjuvtjudisjávrásj), men där är det extrem mygg- och knottvarning.


 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.