Gas i UK?

Nu är förberedelserna inne i det konkreta stadiet, att jag börjar skriva minneslista. Gas ska jag ha med mig förstås (jag reser med tåg till Skottland, via Bryssel) men kanske inte för hela tiden. Kan jag utgå från att primusgänga är default, inte punkeringsburk som på kontinenten? Och att gas finns lite varstans att köpa - det hänger en del på själva vandringskulturen i (i första hand) Skottland.
 
Jag har vandrat en hel del i England och Skottland. Oftast har jag haft med mig någon typ av gaskök för gastub med primusgänga.

Jag har aldrig haft några problem att hitta tuber med primusgänga. Primus liksom MSR och liknande kök är de vanligast förekommande enligt min erfarenhet.

Om du vill kolla innan så har du en bra förteckning på friluftsbutiker på Ramblers hemsida:
http://www.ramblers.org.uk/info/equipmentshops/
 
jepp det är vridgänga som gäller på gasburkarna och det finns i alla outdoorsbutiker från de finare till de billigare kedjorna. Cotswald, Blacks etc , du lär hitta friluftsbutiker i de flesta "entry points" till vandringsområdena; i skottland, wales, lake district etc, ska vara lugnt.
 
Ah, tack. Då tar jag gas för två veckor till Skottland; blir det en tur i England också, borde jag kunna köpa i Windermere eller Ambleside, antar jag.

Sen tänkte jag på mat förstås. Vad jag behöver är sådant som snabbkokta spaghetti, påssoppor (Knorr e.d.), feta frukostkex, chokladkakor, blandade nötter, och potatismos. Kan man räkna med hitta sådant på dessa turistorter?

Jag antar annars att en tur i Lake District är mer civiliserad och ge fler tillfällen till inköp. Keswick är också en livlig ort som jag passerar, t ex.
 
Jo det är klart det finns mataffärer av något slag i små-orterna också. Sortimentet skiljer sig inte mycket från Sverige. Nu var det några år sedan jag bodde i UK men jag är inte 100 på att de här färdiga "just add water" pastarätterna typ Knorr finns i alla mataffärer. men förmodligen. Sen har jag ett vagt minne av att jag gjorde nån miss nån gång och köpte potatismospulver som krävde mjölk och inte bara vatten.. blev inte så gott.. "Smash" heter väl vanligaste märket annars. Friluftsbutikerna har ju också frystorkat förstås, wildlife eller vad som var vanligast.. 2 saker saknar jag mest från UK's mataffärer - "Strong, extra-mature Cheddar" (Mmmm-mm) och alkoholsortiment..
 
Just när det gäller potatismos så inbillar jag mig att vårt svenska "helpulvermos" är ganska sällsynt i andra länder. Vet att ICAs Euroshopper hade ett potatismos som just bara vara potatisflingor (som jag köpte av misstag en gång, dock ej till vandring så det gick ju att rädda). Men vet man om det kan man ju komplettera med egna kryddor och mjölkpulver.
 
MIn erfarenhet är att det finns mer snabbmatsvarianter i UK än i Sverige (typ Knorr), brukar tom köpa hem lite för att få lite variation.

/Petri
 
tack, allihopa! Börjar se fram med tillförsikt mot turen.

Problemet som jag haft med potatismos på kontinenten är att pulvermjölk inte alltid är så lätt att få tag i. Vanligt är mjölk på tub, vilket är tyngre. Dessutom är den ofta sötad!! Så jag vet alltså vad jag ska vara vaksam på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinPaddlr Gas i Montenegro? Trekking 1
dangermouse Tältsäkerhet och gas i pyreneerna Trekking 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.