Går det att göra dagstopptur i närheten av Ramundberget?

Hej!
Jag kommer att befinna mig i Ramundberget/Bruksvallanrna under påskveckan.
Det hade varit kul att göra en topptur någon dag. Har funderat på att dra till Helags men kommit fram till att det blir för lång anmarch (12 km enkel väg) för att göra under en dag.

Är det någon som känner till någon annan fin topp i närheten?

Jag kommer att ha tillgång till bil. Funderar bla på möjligheten att köra in i Norge.
Hls Anders
 
Topprekomendationer i fallande ordning endast utifrån vad jag personligen känner till:

Skarsfjället ligger några km närmare än Helags (vill minnas att det ska va 8-9 km anmarsch), fjället är mkt vackert, väl synligt från ramundberget, och åkningen lär vara mkt bra, har tyvärr inte varit uppe på den toppen själv.

Om du tar bilen neråt funäsdalen och svänger av riktning flatruet hittar du Anåfjället på höger sida efter några km, den toppen har jag varit uppe på en gång och rekat lite en gång tidigare, mkt lättillgänglig o ganska fin topp med hyggligt fina rännor åt nord-nordväst. Verkar av mina egna o andras erfarenheter vara lite ojämna snöförhållanden där från år till år, men är det bra snö så är det en ganska ok liten topp.

Ett väldigt anspråklös liten tur är att gå antingen från ramundberget eller bruksvallarnas nedlagda gamla liftstation, upp bergskammen mellan dessa platser och sedan leta sig ner i ngn av bäckravinerna åt öst eller bara njuta av de ganska få men rätt trevliga svängarna ner mot bruksvallarna via den gamla nedlagda lilla liften, kort o anspråklöst, kan t o m göras med vanliga längdskidor t o m, men som ett avbrott från längdspåren o pisterna har det absolut ett värde, tar bara ett par timmar i anspråk alltsomallt. Bäckravinerna ska rekas i förväg från vägen o kartan, så man kommer rätt o inte druttar ut för ngt stup, men annars kan det vid rätt snöförhållanden vara rätt kul.

Ha det skoj o ta det försiktigt! :)
/Jörgen
 
Ett alternativ om man vill till Helags kan vara att åka med "Helags Expressen" (en bandvagn) från Ljungdalen. Borde gå att ordna med uppfärd på morgonen och hemfärd på eftemiddagen så att man hinner med en topptur på Helags.

För information och bokning ring Åkes bilservice: 0687-20324

/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mangster Toppturer i närheten av Umeå Skidalpinism 2
Peppe83 Åkning i närheten av Uppsala Skidalpinism 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.