Gamla fälgar!

Vad har hänt me våra gamla "standtard" fälgar?
De gamla stålfälgarna är ju BÄST! många gånger. Håller o står emot mykke. Men de e ju rätt jävliga o rikta om man lyckas ge dom en smäll..
Men vet ni? Har inte sett någonstans där dom säljer de gamla stål fälgarna?
Dessa budjet varianter av aluminium som man ser överallt håller inte i stan helt enkelt!
 
Tror inte du ska ha något problem att hitta fälgar i aluminium till din MTB 26" som håller för allt du kan hitta på skulle du mot förmodan va extra våldsam så kan du ju alltid sattsa på 24" hjul vilka verkar mer eller mindre oförstörbara.

Stål fälgar är inte riktigt roligt när du ska bromsa.

Kör du så hårt såå du kör sönder ett vällbyggt hjul med trekors och 36 ekrar och en downhill fälg så ska du nog antingen tänka över din teknik eller kontakta en tidning som skriver ett reportage om dig.

-Åke
 
Haha.. Nej, ner för broar o så kör jag inte:p Och någon downhill fälg skulle inte passa på min 28" hybrid med 36mm bredd på däck måttet. Blir o byta gaffel men det tänker ja inte!

Men ja tycker dock att betalar man lika mykke för en alu som järn fälg håller järn bra mykke bättre! Lyckades kracha min järnfälg på en gamal 26" cresent

Räcker ju att man skulle behöva åka nån km på en simpel dubbelbottnad fälg med lite luft i slangen så kan det mycket väl hända att det blir snett!

Finns det kvar tillverkare av järnfälgen?

När vi ändå snacka downhill. Det verkar skitkul! Nån som vet om någon sådan verksamhet runt Malmö? Eller var det finns i sverige?
 
Jag har sagt det förr...

...att hjulens styrka och hållbarhet beror till största delen på ekerspänningen och till mindre del på vilken fälg som används (därmed inte sagt att fälgvalet är oväsentligt).

... att cykelreparatörerna för det mesta är klantskallar när det gäller hjul.

... att stålfälgar är onödigt tunga samt att de inte fungerar med fälgbromsar i väta. Det finns många anledningar varför aluminiumfälgar regerar på tronen...

...Läs med på min hjulartikel http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

/Niklas
 
Du har skitdåliga bromsar med rostfritt. Därför kör man alu på handbromsade cyklar.

Rostfritt är hårt och svåra att rikta. När hjulen är nyekrade så kan de slå sig när man lägger på däcket..

Ska du ha fälgbroms köp riktiga alufälgar gärna dubbelbottnade.

Och cykla med insidan. Inga fälgar trivs med gatstenar och potthål.
 
Re: Jag har sagt det förr...

niking; sa:
... att cykelreparatörerna för det mesta är klantskallar när det gäller hjul.

Tja.. 3-kors och rostfria ekrar med nipplar brukar vara en bra ide. ÄR det lite tyngd på cyklisten kan man ju överväga transportekrar. Nackdelarna är ju då att de inte passar i fälgar med förstärkta hål och att de är svindyra.

När man riktar spänner man ju och tar bort kast och ovalitet. Ibland kan det vara rätt svårt när det är buckligt och jävilgt.
 
Re: Re: Jag har sagt det förr...

FC-M560; sa:
niking; sa:
... att cykelreparatörerna för det mesta är klantskallar när det gäller hjul.

Tja.. 3-kors och rostfria ekrar med nipplar brukar vara en bra ide. ÄR det lite tyngd på cyklisten kan man ju överväga transportekrar. Nackdelarna är ju då att de inte passar i fälgar med förstärkta hål och att de är svindyra.

När man riktar spänner man ju och tar bort kast och ovalitet. Ibland kan det vara rätt svårt när det är buckligt och jävilgt.

Vad medar du med "transportekrar"? Vilken tjocklek har dessa ekrar?

När du riktar ett hjul, spännar du ekrarna på ena sidan och släpper ekrarna på motstående sida! Läa mer på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html

Är fälgen skev, ska den kasseras (i återvinningen?) och därmed basta! Finns ingen anledning att försöka rikta ett hjul med en i sig skev fälg. Blir hjulet rakt blir ekerspänningen ojämn. Ojämn ekerspänning ger bara hjul med kort livslägd, vilket förklaras urförligt i http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html

/Niklas
 
aero-fälgar

De va högprofilfälgar på min hoj när jag köpte den. Förutom att det ser riktigt fränt ut så pallar dom för det mesta verkar det som. Har kört på trottoarkanter rejält (utan avsikt) och slangen har punkterat men fälgen är rak. Det är en Univega långfärdscykel som är bara underbar! 6000 fick ja punga ut, de va ett kap.
 
Jag köpte en vanlig rostfri 622-fälg hos Malmgrens på Åsögatan (Sthlm) för något år sedan. Då var jag trött på smutsen som blir med bromskloss på alufälg = något bättre bromseffekt (med min halvtaskiga broms), men mycket mera smuts och kortare klosslivslängd ;-)
 
En skev fälg skall kasseras? Hmm.. jasså. ett shimano 7vxl skall alltså bytas ut då? (1600kr)

När man riktar så börjar man med att spänna runt ett varv. Sedan tar man hand om kastet. Efter det kikar man på ovaliteten. Sedan känner man på spänningen och avstressar.. Klart.

Är det mycket skevt eller tvärt skevt/bucklig kan man byta ut den eller göra så gott det går så man kan använda den.

I extrema fall kan man fälga om. Fast då gäller det att inte ett fabriksnytt hjul är billigare.

En transporteker som sitter på till exempel postcyklar är 2.34mm tjock mot standard 2 har jag för mig.

När man har tagit sin nya cykel i bruk bör man kontrollera ekerspänningen och vid behov efterspänna efter några tiotals mil. FÖr slappare blir de.


[Ändrat av FC-M560 2003-04-02 kl 20:32]
 
I min betydligt grönare ungdom låg jag vid ett tillfälle i suget efter en moped, som på ren jävelskap körde så nära ett potthål han kunde, med påföljd att jag rände ner i detsamma och krökte båda fälgarna. I avsaknad av både pengar och kunnande köpte jag ett par fälgar och började byta ut de gamla. Bara tanken på att försöka räkna ut hur jag skulle trä ekrarna gjorde mej iskall, så jag tog helt sonika och tejpade ihop alla ekerkors så att ekrarna inte rörde sej i någon led, inte nämnvärt iallafall. Och skåden, det fungerade! Hjulet blev runt och rakt, och jag cyklar på samma ringar än idag, 20 år senare. Men det är väl att fuska förstås....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.