Gamla annonser för friluftsprylar

Fråga: Lagen är utfärdad 1993, fanns det en liknande lag som denna ersatte? Om inte så finns det nog mycket som inte finns i deras samlingar-
Enligt lagen från 1993 är det ju tryckeriet som ska skicka in pliktexemplaret, hur var det innan (om det ens fanns).

Nån som vet?
 
Gamla tidskrifter och årsskrifter innehåller mycket. Som prenumerant på DN tror jag man kommer åt gamla tidningar elektroniskt.

Thure
 
Fråga: Lagen är utfärdad 1993, fanns det en liknande lag som denna ersatte? Om inte så finns det nog mycket som inte finns i deras samlingar-
Enligt lagen från 1993 är det ju tryckeriet som ska skicka in pliktexemplaret, hur var det innan (om det ens fanns).

Nån som vet?

Lagen om pliktexemplar är nog väldigt gammal (kanske flera 100 år). När jag var student i Linköping andra halvan av 70-talet så ändrades lagen så att även universitetsbiblioteket i Linköping skulle få ett i pliktexemplar, och då blev det per definition nytt datum på lagen.

Så det ”räcker” förmodligen med att man ändrat ett enda ord i lagen för att den ska få ett nytt revisionsdatum.

Jag har samlat på mig nästan alla årsböcker från Svenska turistföreningen och i dom böckerna finns vissa år annonser även om jag inte letat efter annonserna.

Men jag letade någon gång reda på ungefär när företaget (ASEA) där jag fick mitt första jobb av kända skäl blev tvungen sluta att ha hakkorset i som logotyp.

En bild på ett gammalt lok/tåg

912@70.jpg



/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.