Gävle och omnejd

Hej.

Kan meddela att det såg fint ut, med betoning på såg, på Hille- och Mårdängssjön. Åkte alltså förbi med bil, var inte och pikade... Lagom stora för en förmiddagstur, nån som har lust att testa? Hör av er, man vill ju inte åka själv.

Det låg även is vid E4 vid och ovanför Tönnebro.

Finns det nån israpporteringssida för Gävle/Sandviken/Gästrikland? Har sökt men inte funnit.

Mvh Ulf
 
Hillesjön m.m.

Jag åkte på Hillesjön i lördags den 17. Mycket bra is förutom en del skräp som blåst ut. Längst österut är det en spricka och en stor yta utan is.
Jag åkte på Lundbosjön på söndagen den 18. Bitvis bra is däriemllan ingen is alls. Det gick att komma runt sjön genom att gå över land några korta sträckor.
Skall kolla Hillesjön i morgon kväll för att se om det skett någon förändring under veckan.
 
Hillesjöns is

Hej!
Kul att läsa en lokal israpport från Gävletrakten.

Är nyfiken på hur isen på Hillesjön ser ut nu inför helgen?!

mvh Maria
 
Såg bra ut

Jag var och tittade i går kväll. Vad jag kunde se i ljuset från bilen såg det mycket bra ut. Det fanns lite överis men förhoppningsvis är det så lite att det fryser igenom.

Lars
 
Har vart på hillesjön!

var till hille sjön och åkte idag!

1dm tjock is med lite snö på!

hela sjön är inte frusen än.

var även upp till hamrånge fjärden, men där går det inte att åka än!

/Patrik
 
Öjaren

Ja, lika bra att forsätta rapportera.

Åkte på Öjaren i lördags steg på vid pumpstationen mitt emot Lillöjaren (Lillsjön) och södra delen var det relativt tjock 5-10 is med öppna råkar på vissa ställen. Se även upp vid trånga passager. Det var ganska tydligt där det var tunnt.

Åkte bort mot Svartviksstugan och en bit norrut sen var det visst stopp sade en grupp som kom åkande och åkte lite till.

Så den norra delen verkar inte ha frysit än.

Annars så var det lite grand snö på isen på sina ställen, men med tanke på regnet så kan det ju bli riktigt fint till nästa helg om det inte blir alltför varmt.

Såg även att det låg is på Grycken (utanför Hofors), spegelblank 3 cm tjock, inget att åka på än, men... snart kanske.

/Ulf
 
några färska rapporter?

nån som vart ut å kollat isen den sista tiden?

hur ser der ut inför jul helgerna?

/Patrik
 
Missade den gångna helgen?

Åkte på Öjaren både den 15 och 16 december. Hela sjön är frusen och åkbar. Det fanns luriga råkar på lördagen. Jag vet om två plurrningar som skedde under lördagen.
Det är inte ofta man har så bra is över så stor yta. Dessutom var det sol hela helgen.
Du missade en perfekt helg!
Vad som hänt med isen den här veckan har jag ingen aning om.
 
har dom plogat Öjaren?

vr ut till Högbo i onsdags och kollade men då skulle dom ut och ploga!

någon som vet om det har blivit gjort under veckan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AsaE Isen finns i Gävle-trakten Israpporter 0
Havet norr om Gävle Israpporter 0
rastberg Isläget i Nyköping med omnejd Israpporter 0
lantis Brunnsviken och Sthlms omnejd Israpporter 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.