Furö Oskarshamn

Snart sommar igen... planerar en tur till Öland via Furö och Blå jungfrun, någon som har erfarenhet av den turen eller del av den?
/Roger
 
Jag har aldrig paddlat där men segalt en del och några av gångerna i suveräna paddelförhållanden och andra gånger har det slagit om till opaddelbart...

Det är en lång öppen sträcka du siktar på. Kika på Sjöfartsverkets Vivakarta, SMHI m fl och lär dig om väderväxlingar och strömmar i trakten. Tänk på att en nordlig vind kommer från norr och en nordlig ström går mot norr...

http://vivakarta.sjofartsverket.se/
 
Hur gick det med den här turen som du planerade i våras?
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65888

Jag har paddlat lite grann runt Oskarshamn, men om du genomförde den här turen så har du antagligen redan mer erfarenhet av det än jag. Annars säger jag bara, se upp för farleden till och från hamnen, och kolla upp lä,pliga landstigningsplatser på Blå Jungfrun för olika vind och strömmar om du tänkt gå iland där.
 
paddlade ut till blå jungfrun för väldigt många år sen. vi stack på em från nåt ställe som jag inte minns vad det heter, men det låg lite norr om oskarshamn. vi övernattade på furön, på södra sidan. sen nästa morgon paddlade vi över i riktigt fint väder. när kvällen kom va det kolsvart i över land och det åskade som fan. det va otroligt snyggt att sitta å titta på. men det kändes inte som rätt väder att paddla in i. så vi blev kvar till dan därpå. vi slaggade på stenarna på stenstranden på sydvästra sidan. det va inga problem att få vara kvar när vädret över land såg ut som det gjorde. vi klarade oss från både åska och regn. det är nog nästan 20 år sen nu.
vi paddlade varsin lisa och det va inga som helst problem i rådande väder.
det enda orosmolnet på himlen va åskan : )
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Katta Hyra kajak i Oskarshamn? Paddling allmänt 1
Oskarshamn-Estland Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.