Fundering om grottutrustning

Hejsan!

Jag undrar om det finns någon med lite mer grott-krypnings erfarenhet som kan hjälpa mig med en lite fråga?

Jag har en del erfarenhet på lättare grottor men har nu tänkt ge mig djupare in i underjorden:)

Jag funderar lite på om det skulle vara vettigt att använda min alpin-sele istället för att köpa en separat för bara grotta? och i sådana fall, vad är för/nackdelarna med de?

Tack på förhand!
 
Välkommen till forumet Pitää

Kanske lättare att få respons om du ställer samma fråga i klätterforumet eller grottforumet.

Är inte på något vis expert på grottprylar men det som är är att en sele slits mycket hårdare om man krälar i grottor med den. Grottselarna är även mycket slimmade för att inte vara i vägen på något vis. Jag tror dock att du kommer långt med en alpinsele om du inte tänkt krypa mycket grottor, då blir nog slitaget lite väl för att klättra med den igen.
 
En stor fördel som de speciella grottselarna har är att infästningspunkten är väldigt låg vilket gör att du tjänar mycket längd och energi vid repklättring. Själv skulle jag nog vilja spara på mitt vanliga klättersele eftersom underjorden inte är så snäll mot utrustningen. Ett grottsele är främst gjort för att repklättra med och med den typen av statisk belastning utsätts inte selen för samma krafter som du utsätter ett alpinsele för vid ett fall, och skulle jag dratta ner i en glaciärspricka så föredrar jag nog att sitta i ett sele som inte är ingrott med fladdermusskit och bär spår av samtliga i sverige förekommande bergarter...

/Robban
 
lånade ut lite grejer efter råggejaureraige för nedriggning. när jag fick tillbaka åttan var den nersliten till hälften. hårda tag...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.