Frusen skeddavajer

Var ute på en kort men fin tur idag. Sol, spegellungt, några minusgrader. En mycket fin naturupplevelse!

Ett problem dock: Skeddavajern hade frusit, i infällt läge (givetvis).
Nåja, det finns inget ont som inte har något gott med sig. Det blev till att träna på paddlingstekniken för att få det att gå rakt.
Synd, det hade varit bättre att bara få glida fram och njuta.

Kajaken är en Valley Aquanaut HVPE (som jag är mycket nöjd med).

Är det någon som har en lösning på det här med frusna reglagevajrar? Kan man smörja med något?

En annan sak som i efterhand slog mig: Om man tar en lina, låt säga ca 12 mm grov och ca 8 meter lång , fäster den längst akterut och låter den släpa efter kajaken, det borde väl göra att man får bättre kursstabilitet? Alltså som en "nöd-skedda". Någon som har testat?
 
Skädda

med fjärrmanövrering har jag inte på nagon av mina kajaker. Däremot underliggande roder på en Lisa och det frös vid ett tillfälle men tinade upp bara minuter efter att kajaken sjösattes igen. (Östersjön ca 5 minusgrader)

Tror snarare att din skädda frusit i skäddaboxen än i vajerhöljet. Termos med varmvatten kanske botar problemet i så fall? Dra ut skäddan med tång?

En såpass lång tamp som du föreslår akterut gör väl stort vattenmotstånd.

Thure
 
Njaa...

En stabiliserande lina/rep/tross i aktern fungerar kanske som "broms" på en större båt - dessutom kan den då dämpa sjön en aning - det finns mången vittnesbörd i litteraturen om detta.
Men ytterst tveksamt på en kajak. Det allra översta ytvattnet rör sig så fort med vinden att t ex små drivankare inte har någon som helst praktisk effekt (enl mina prov är det livsfarligt - bara en massa extra snören att trassla in sig i). Samma borde gälla för smidiga(?) linor i aktern... Och vad skulle hända med manöverförmågan om de nu skulle ha någon effekt?

Om "skeddan" fryser eller kärvar är det kanske mer troligt att någonting hänt uppe vid reglaget bredvid sittbrunnsöppningen.

Ett alltför trögt skeddareglage kan också orsaka ett annat sorts ´haveri´, nämligen att det vid grundkänning (med skeddan nerfälld) bildas ett mer eller mindre skarpt veck på vajern vid skeddaboxen... Man kan då ibland tvinga upp skeddan men inte trycka ut den igen.

Det där med "vittnesbörd i litteraturen": jag vet inte vad det är värt, för man möter ju i litteraturen också många uppgifter om förträffligheten med drivankare till kajak, till livbojar etc. Stora drivankare fungerar (bevisligen), men råd om små drivankare måste komma från charlataner.

/Lasse
 
Senast ändrad:
Brkar funka att smörja. Gå systematiskt egenom från reglage till skeddabox och smörj alla rörlga delar. Om det frusit så är det troligtvis på något av ställena som beskrivits i tidigare inlägg. Förvarar du kajaken utomhus så försök placera den så att inte vattnet blir liggande kring de rörliga delarna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.