Frusen flickvänn

Hej har ett litet problem.
Min flick vänn ;)
Hon är väldigt varm och go men inte när vi vandrar/klätrar/campar då fryser hon lätt även om jag har en -1 säck och hon har -12 och vi ligger i typ +3 miljö. viserligen skiljer sig väl på olika fabrikat.
har funderat att köpa en riktigt varm säck men funderar om det är det som är problemet?
(eller är det bara jag som är snål)
Har funderat om det är så att det inte finns så mycke värme för säcken att ta hand om hon har en tendens att ta ut sig lite väl mycke.
Således funderar jag på att tillföra värme det finns ju sådana där handvärmare eller om man skulle kunna värma vatten och ha eller sten som man packar i en strumpa eller så.

Mottaglig för funderingar.

Obs jag ser mig ej som en slavdrivare
 
Frusen

Jag är inge vidare varm av mej jag heller, men med risk för att säga samma sak som alla andra. Skaffa ett riktigt bra liggunderlag (nu kan det ju va så att hon redan äger ett). Jag köpte ett thermarest och sen dess har jag i princip aldrig frusit.

Ett annat alternativ är ju att ha sovsäckar som går att koppla ihop det är dessutom väldigt trevligt.

Lycka till / manne
 
sova "naken" och inte påklädd

det är inte så att hon klär på sig massor av kläder i sovsäcken för det "är så kallt att krypa ner" och sedan behåller alla kläder på. Då svettas man ju och svetten kyler. Själv sover jag i princip aldrig i mer än underställ och helst bara i kortkalsonger, även på vintern (ev mössa om säcken inte går att dra upp över huvudet).
Mycket under sig (bra liggunderlag osv), lite på sig och mycket över sig (sovsäck, ev en jacka lagd ovanpå...) och så eventuellt dig bredvid ;-)

/Patrik, inte så frusen
 
9 saker man kan göra innan man köper en ny sovsäck

Först kan man ju prova med enkla medel

1. Se till att sovsäcken är fräsch och att isolermaterialet inte är ihopklumpat, när man börjar resan (en sovsäck tvättas dock inte för ofta och med försiktighet)
2. Inte sova i samma kläder som man använder på dan
3. Rulla ut sovsäcken i god tid innan sängdags, så att den hinner få volym
4. Gå på toaletten innan man ska sova
5. Röra på sig (typ springa ett par varv runt tältet) innan man går och lägger sig, så att man är varm i kroppen (inte svettig) när man lägger sig
6. Äta tillräckligt med mat och dricka tillräckligt
7. Sova i ett riktigt varmt underställ (typ Ullfrotté)
8. Använda sovsäckslakan
9. I extremfall sova i mössa + vantar oxå

Räcker inte det, så köp en ny sovsäck. En handvärmare har svårt att värma hela säcken

/Håkan
 
Ni kanske har tänkt på detta redan men några saker att kolla:

- Man skulle kunna tolka dig som att din flickvänn är liten till växten, i så fall kan sovsäcken vara för stor. Hon orkar inte värma upp den omgivande luften i säcken och fryser därför.

- Tjejer är generellt kurvigare och ligger därför ofta ihop liggunderlag och får direktkontakt med backen = kallt. Blåsupp thermarestet lite extra hårt. Skaffa ett (hellst guidelite eller camplite) om ni inte har ett.

- Ni har olika tyg i era sovsäckar och hennes är mer vindkänslig än din, dvs den har större luftutbyte vilket gör den kallare. Stoppningen är inte allt... Skaffa en vindtät sovsäckspåse.

- Hon har för mycket kläder på sig i säcken, inte mer än ett underställ, sprid ut resten ovanpå, stoppa fotändan i ryggsäcken eller den stängda (dun)jackan.

Sedan är det de vanliga tippsen, spring några varv runt tältet precis innan hon kryper ner, ät kvällsfika, gå på toa osv. (Torr, varm och mätt ska man va.)

Har provat handvärmare (små påsar och plåtlådan) men de är för klena, kan värma en kroppsdel typ fötterna men inte hela säcken.

Fryser hon fortfarande? Då är det fel på hennes sovsäck och dags att skaffa en ny, din snåljåp :)

/Björn
 
Ja det här har ju sina fördelar och nackdelar...

Sov i ett underställ, viktigt med varma sockar och mössa. Någonting som jag själv använder på vintern och tycker är extremt(!) bra är tunna innerhandskar (Extremities Thinny).

Se till att hon inte har en alltför stor sovsäck = massa luft som kan cirkulera inuti = kallt. Det bästa är en kort (vilket jag antar att hon är) mumieformad säck. Och sist men inte minst är det viktigt att man är varm när man går & lägger sig eftersom blodcirkulationen går ner efter några timmar. Ett par varv runt tältet etc brukar hjälpa.

/m

Ojdå, någon annan hann visst före med & svara pårehär...
 
Re: 9 saker man kan göra innan man köper en ny sovsäck

Håkan K; sa:
3. Rulla ut sovsäcken i god tid innan sängdags, så att den hinner få volym

Jag har hört varianten att man ska vänta att rulla ut sovsäcken så den inte blir fuktig av kvällsluften. Verkar dock rimligt att den behöver få upp lite volym. Några kommentarer?

/Rickard
 
Re: Re: 9 saker man kan göra innan man köper en ny sovsäck

ribe; sa:
Håkan K; sa:
3. Rulla ut sovsäcken i god tid innan sängdags, så att den hinner få volym

Jag har hört varianten att man ska vänta att rulla ut sovsäcken så den inte blir fuktig av kvällsluften. Verkar dock rimligt att den behöver få upp lite volym. Några kommentarer?

/Rickard


Vill man dessutom värma upp sovsäcken lite kan man ju lägga sig ovanpå den med kläderna på en stund, sedan ut och snabbt göra kvällstoaletten/springa en kort värmeslinga och sedan ner i en lite uppvärmd säck (se tilla tt inte pressa ihopa den för mycket bara och såklart inga blöta kläder/skor emot säcken.

/Patrik, igen
 
Sov ihop!

Nu kanske detta kräver inköp av ny sovsäck, men de flesta säckar går att para ihop med en annan sovsäck för att på så sätt få en "dubbelsängs-säck", om man har en med dragkedja på höger och en på vänster.
Blir klart varmare.
Och trevligare.

Annars gäller nog tipsen ovan.
 
Frusen

Jag är också väldigt frusen av mig och mina råd skiljer sig inte så mycket från övrigas:
Man ska vara varm då man kryper ner i säcken. Spring och lek lite innan ni kryper ner.
Ät ordentligt före säckgång.
Värm en flaska med vatten som hon kan ha med sig. Jag brukar ha en enliters flaska med vatten vid fötterna eller vid magen och det funkar JÄTTEbra. Ofta blir det så varmt att jag är tvungen att ta ut den ur säcken även då det är kallt ute. Det behövs ingen speciell flaska heller utan ta det ni har med er... Vattnet är bra att ha på morgonen då man vaknar att börja med till frukost.
Mössa är aldrig fel! Mycket värme försvinner ju som bekant där.
En krage på sovsäcken är också bra att dra till ordentligt.

Laila.
[Ändrat av Laila 2002-07-24 kl 09:10]
 
ytligare funderingar

Hur bra är thermarest jag har ett och man ligger bekvämt men om man ska ligga bekvämt så tycker jag att det lätt slår igenom och om man ska ha hårdare så måste man blåsa i luft och det ska ju inte vara bra (fuktig luft).

angående kläder så kör vi underställ och baleklava eventuellt sockor.
dock en sa att man inte ska ha samm som man haft på dagen varför är dom svetit blöta eller ?

Fräsch sovsäck? hur påverkar det den säcken som hon har är den äldre och har ej tvättats för jag har hört att säckar förorar ett antal grader direkt.

sovsäckslakan är det för att skapa en varmare säck?

det där med olika tyger lät intressant.

Visst det är trevligt att ligga tillsammans för det har vi fixat så vi har höger och vänster. Men när man rör sig på natten så öpnas det så mycke i huvud ändan så man blir av med för mycke värme där när man ligger själv rgleras det mycke bättre.

Tack Laila det var lite åt dit håll med flaska jag hade tänkt för då går det bara åt lite extra bränsle när det är lite kallt och flaskorna har man redan.
Hur länge håller sig det varmt?
hur varmt brukar du ha vattnet?
klär du flaskan med något, typ dom extra sockorna man har med sig (om dom är för varma)?

tack för mycke respons utsidan ni har ett underbart forum och ja jag ska bli betaland medlem (snart)
 
Re: ytligare funderingar

dat94mka; sa:
angående kläder så kör vi underställ och baleklava eventuellt sockor.
dock en sa att man inte ska ha samm som man haft på dagen varför är dom svetit blöta eller ?

Fräsch sovsäck? hur påverkar det den säcken som hon har är den äldre och har ej tvättats för jag har hört att säckar förorar ett antal grader direkt.

sovsäckslakan är det för att skapa en varmare säck?

Ja

Om du legat och svettats/varit svettig i säcken så går det ut i isolermaterialet som kan klistra ihop sig (det behöver inte vara stora klumpar, det räcker t ex att varje dunfjäder blir tätad med "avlagringar") och då tappa isoleringsförmågan.

Ja

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.