Friluftskarta Norrland

Hej,
Fick i veckan en GPS Garmin stc och nu undrar jag förstås vilken karta jag ska köpa. Jag ska vandra Staloluokta - Sulithelma, Rago, Hellmobotn - Sörfjorden via Nordkalotten. Nordkalotten korsar gränsen just på denna avsnitt flera gånger. Om jag köper friluftskartan V3 norrland Sverige täcker den då även den norska delen eller måste ja även köpa en norskt karta över norrland?

Sedan finns det V2 och V3, skulle tro att den senare är en uppdatering av V2. Är det stor skillnad mellan de? Har aldrig haft en GPS så allting är nytt för mig. Jag ska vecka 34 iväg och skulle vilja använda den på vandringen trots att lederna jag ska gå är markerade, mest för att lära sig att hantera den.
Mvh. Veni
 
Jag har v3. Har inte funderat speciellt över gränsen men är rätt säker på att norska sidan inte finns med.

Sen finns det ju en basic karta installerad i Garmin vid köp, iallafall i flera modeller. Där har du Norge, men å andra sidan finns ju inga leder m.m. på den tror jag. Men kartor till GPS kostar ju en del, så kanske är det lämpligt att komplettera med vanlig karta på den norska sidan om du inte kommer att vandra väldigt ofta på norska sidan. Och grundkartan om du vill spara waypoints, spår m.m.
 
För fjällbruk

trot jag du klarar dig bra med topokartorna från http://www.frikart.no som är gratis och som i södra Sverige lider av för långt mellan höjdkurvorna.

Därför har jag skaffat Friluftskratan V3 över södra Sverige. Men i norska fjäll och i svenska fjällen verkar de fria kartorna funka tillräckligt bra.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.