Friktion

Hej!

Är det någon som vet nåt bra sätt att få tillbaka friktionen/klibbigheten på sulorna (förutom med stålborste)?
Går det att använda någon typ av lösningsmedel, isåfall vilket?

Tacksam för svar...
[Ändrat av antonf 2004-06-01 kl 23:01]
 
Kör dom i tvättmaskin med LITE tvättmedel. Jag körde dom i 30 grader men jag tror det funkar lika bra med 40 grader. Blev riktigt bra resultat.

//David
 
antonf; sa:
Hej!

Är det någon som vet nåt bra sätt att få tillbaka friktionen/klibbigheten på sulorna (förutom med stålborste)?
Går det att använda någon typ av lösningsmedel, isåfall vilket?

Tacksam för svar...
[Ändrat av antonf 2004-06-01 kl 23:01]

Tvätta först sulorna med varmt vatten. Ta sedan en bit svinto och gnugga så du får ett ordentligt lödder och skölj av. Skorna blir som nya.
 
Hala skor

Tråden på jug var ju inte särskilt upplysande, förutom möjligen kloroformtipset, som nog var skrivet strax efter proceduren genomförts.

Scotchbritesvamp och spolning i ljummet vatten funkar bra för att få bort smuts och torkat gummi med. Lite mildare mot sulan än stålborste, tror jag.

En mer kortsiktig, men effektiv, lösning är att spotta i handflatan och gnugga in saliven i sulan tills en behagligt kladdig yta uppstår.

//Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Flygare77 Klippans friktion vid kyla? Klättring allmänt 43
dsmith Sliding X och friktion Klättring allmänt 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.