Frendo Spur

Hej!
Skulle vilja ha lite route beta om Frendo Spur. Har hittat ganska mycket själv, men skulle vara intressant att få reda på den (uppskattade)svenska graden på klippklättringen i början,personliga erfarenheter från leden och givetvis allt annat som kan vara intressant.
 
Beta

Gjorde leden 1998: Klippdelen är 20+ replängder och så gott som allt är typ svensk 4-5:a och lättare med två undantag: Ett brant hörn i starten där jag stod på min kompis axlar för att nå ett bra friendläge och en kort replängd på övre halvan där vi gjorde en handfull aidpunkter. Möjligen undviker man dessa undantag med bättre routefinding, men och andra sidan var de tämligen korta. Underskatta inte snö och ispartiet i övre tredjedelen. Det är betydligt längre (ca. 500m) än det ser ut att vara, speciellt efter en lång dags klippklättring. Vi gjorde två-tre repor på rampen i starten på kvällen, bivakerade utan sovsäckar och gjorde resten på en lång dag därpå. Försök se till att klippdelen är snörfri när ni ger er på den. Kan ni göra allt i friktionsskor går det riktigt fort.

Lycka till!

Erik
 
Hej!

Jag och en kompis klättrade Frendopelaren för ett par år sedan i storskor. I början finns ett hörn där det då satt en slinga som man kunde använda för att ta sig förbi kruxet. Lite längre upp kom vi på en tunn spricka som säkert inte varit svår med friktionsskor, men vi använde slingor i ett par kilar för att aida oss upp. Därefter var det inga problem upp till snökammen.

Efter snökammen gick vi ut till höger på isen, men jag tror att det hade varit betydligt snabbare att gå till vänster, även om det är lite brantare is.

// Fredrik N
 
Missa inte sista klippan

Gå inte isen runt sista klippan (rognonen). Den innehåller mycket brant och fin mixad klättring.

/BOB
 
Hej!
Klättrade Frendo Spur i juli. Vi klättrade klippdelen i friktionsskor och sedan vänstra isleden (vi hade storskor i ryggsäckarna). Vi gjorde leden på en dag trots lite felval på den nedre klippdelen (vi gick för långt höger). Det var varmt i juli vilket gjorde att det kom ner kylskåps-stora stenar. Så jag rekomenderar en ordentligt tidig alpin start för att minimera den risken under sommaren. Annars är det en fin led. Om ni får det tråkigt kan ni ju alltid stanna på hyllan som finns överst på klippdelen och moona de japanska turisterna som kommer med kabinen strax ovanför..=)

Lycka till!

/Olle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TotalSpinal Walker spur Alpin / Bigwall 10
jaques Walker Spur v35? Alpin / Bigwall 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.