Framkallningstid?

Tjing , efter över 30 år tänkte jag ta upp mitt intresse för framkalla film&bilder i svartvitt, har fått ordning på det mesta o tagit färdigt rullen, och skall nu framkalla filmen, har allt men hittar/kommer inte ihåg hur lång framkallningstiden skall vara? 400 asa är rullen o Ilford Ilfosol 3 är den vätska jag har, hur lång tid skall den frammkallas ?
Tacksam för all hjälp //Anders
 
Jag tror att du bör ange vilken film det är, vid vilken temperatur du tänkt framkalla filmen och om du pressat filmen eller inte. Sannolikt får du dessutom bättre/fler svar på fotosidan.se än här.
 
Nu var det många år sedan jag höll på med detta, men jag kollade i en gammal pärm. Jag har ingen information om Ilfords framkallningsvätskor, då jag uteslutande använde Kodak D-76. Tiden beror på temperaturen och om du framkallar i dosa (30 sek omröringsintervall) eller tank (1 min omröringsintervall). För D-76 i temp 20 grader och dosa är framkallningstiden 8 minuter, därefter mellanskölj sedan 10 min fixering (här använde jag Kodak F-24).
Här hittar du information om Ilsofol 3:
 
Som kommentar till omrörning så behövs det ju för att skölja bort förbrukad vätska men prova med en pinne som förr var med till dosor,om man vänder upp och ner 1 gång varje minut kan det ta någon minut längre tid.
Jag körde oftast med en finkornigare framkallare än D76 och då var det längre tider och fler omkörningar och då större betydelse hur man rörde om.
Jag föredrog lite högre mättnad dvs mörkare negativ för då kan man alltid få fram en bild med längre belysningstid ifh till ett blaskigt negativ som var nästan omöjligt att få fram en ok bild.
Med kunskap som finns idag om kemikaliers giftighet skulle jag använda tunna skyddshandskar vid till exempel blandning av pulver med vatten samt se till att det är bra ventilation i det utrymmet du använder.
 
Tjing , efter över 30 år tänkte jag ta upp mitt intresse för framkalla film&bilder i svartvitt, har fått ordning på det mesta o tagit färdigt rullen, och skall nu framkalla filmen, har allt men hittar/kommer inte ihåg hur lång framkallningstiden skall vara? 400 asa är rullen o Ilford Ilfosol 3 är den vätska jag har, hur lång tid skall den frammkallas ?
Tacksam för all hjälp //Anders
Tiden är olika beroende på hur mycket du spär ut framkallaren. Massive dev chart har en bra lista åt dig; https://www.digitaltruth.com/devcha...Ilfosol+3%&mdc=Search&TempUnits=C&TimeUnits=T
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.