Framkalla färgnegativ

Hejsan!
Jag har precis börjat att fota så smått men tycker att det är för dyrt att framkalla alla dessa skitbilder man tar i början.
Jag har tillgång till en bra scanner som scannar negativ/dia. Då är min fråga:
Hur "framkallar" man filmrullen så att man sedan kan scanna in den?? (Jag vill alltså inte ha några papperskopior)

Jag har en vän som framkallar sin svart/vita film hemma, men han har aldrig försökt sig på färgfilm. Vad är skillnaden om man inte vill ha papperskopior?

Ursäkta min okunskap i ämnet..
Tacksam för svar är jag i alla fall!

Varma hälsningar
Magnus
 
När jag fotograferar för scanning brukar jag lämna filmen till mitt lokala entimmeslab som framkallar filmen för 30 kronor om man inte vill ha pappersbilder. Jag tror inte det lönar sig att framkalla själv. Det finns kemikalier som kan användas vid 20 grader men annars brukar man behöva hålla 38 grader på färgkemin.

http://www.fotosidan.se/ är en bra site.

Photax säljer allt som behövs och har en del information utöver försäljningssnacket på sin hemsida. http://www.photax.se/

Per
 
Det var länge sen jag framkallade film för hobbybruk så det har kanske skett nån utvecklig, men problemet med färgfilm är temperaturkänsligheten vid framkallning. Bättre, snabbare, miljövänligare och billigare att lämna till framkallning enl. ovan.

/Håkan
 
Tack tack!

Tack för svaren!

30:- per film? Det är i alla fall lite billigare men de billiga labben kan ju ge papperskopior också för en tia mer..

Jag får sova på saken..
 
De vanliga processerna kräver som sagt var att temperaturen hålls runt 38 grader (och den måste ligga inom +/- en halv grad eller nåt sånt). Dessa kräver att dosa och vätskor förvaras i tempererat vattenbad i stort sett hela tiden.

Det finns som sagt var "rumstemperaturkemikalier" som användes mycket av reportrar förut (som behövde framkalla "på fältet" men digitalkamerorna har nog tagit över där).

Eftersom snabblabben har kalibrerade maskiner (de kör testremsor genom dem regelbundet) så får man klart bättre resultat där, och om man jämför priset med den arbete man får lägga ner för att soppa manuellt så är det helt klart prisvärt.
 
Re: Tack tack!

Igelkott; sa:
Tack för svaren!

30:- per film? Det är i alla fall lite billigare men de billiga labben kan ju ge papperskopior också för en tia mer..

Jag får sova på saken..

När man håller på och lär sig är man ju rätt ivrig att få se resultatet snabbt. (Då är egentligen en digitalkamera bäst.) Om du inte har så bråttom är billighetslabbet ett alternativ. De kanske gör risiga kopior men filmen får du framkallad. När du har pappersbilderna är det lättare att se vilka bilder du vill scanna in och leka med i datorn. Man får ju tänka på att scanning tar tid! I priset för att framkalla själv måste du dessutom räkna in att kemin har begränsad livslängd. Det är ingen mening med att köpa dyra "soppor", framkalla en rulle och sen låta kemin stå och bli förstörd i skåpet.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikro Framkalla dia själv? Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.