Frågor om växelreglage

Hej

Växlingen på min cykel fungerar inte som den ska. När jag ska växla från mindre till större drev på kassetten bak går kedjan inte upp på nästa drev. Nu beror detta inte på för låg wirespänning (jag vet hur växelsystemet fungerar, jag har ställt in och bytt det på många cyklar med gott resultat). Eftersom jag nyligen bytt kassetten och kedjan börjar jag tro att jag nött ut växelreglaget. Det fungerar nämligen mycket bra om jag trycker reglaget någon millimeter förbi "klicket" (hoppas ni förstår vad jag menar!).

Är det någon som vet om reglagen brukar gå sönder efter många mil i leran eller är det någonting annat som behöver fixas???

Jag har Deore reglage (STI), XT bakväxel, Kedjan och kassetten är LX (9spd).
 
Tja...

Det är klart att reglagen kan nötas ut, men det absolut vanligaste problemet är kärvande växelvajrar och/eller glapp övre trissa i bakväxeln. Kärvande bakväxel är inte heller helt ovanligt...

-- Mats
 
Överväxling

Det låter som om du inte har justerat din växel i höjdled ordentligt. Det finns två skruvar som sitter på bakväxeln en mäkt H(igh) och en L(ow). Den med L justerar det nedersta läget på växelarmen. När växeln är på lägsta (vajer utsläppt) så skall växeln inte hänga i vajern utan stoppas av L-skruven.

Hoppas du hajjar.

Skriv annars.

Kolla om växelörat är böjt. Jag böjjer det då och då och det behövs otroligt lite för att den skall börja växla fel.

Lycka till

Stalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andjoh88 Nybörjare! Frågor! Mountainbike 4
iBjorn Växelreglage som passar...? Mountainbike 4
Jonas.O växelreglage problem.... Mountainbike 4
svator Växelreglage. Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.